INFONET-468X60-BANNER

Višesmerni lift u „Wonka“ stilu konacno realnost

27.06.2017. | Rich Haridy | New Atlas

Nakon predstavljanja „Multi koncepta“ 2014. godine nemački inženjerski konglomerat ThyssenKrupp je napravio svoju viziju lifta bez kablova u stilu Willy Wonka. Tokom proteklih nekoliko godina kompanija je gradila visoku test kulu od 246 metara kako bi poboljšala tehnologiju koja omogućava većem broju automobila da se kreću vertikalno i horizontalno u jednoj osovini pomoću magnetnog sistema pogona sličan onom koji koriste Maglev vozovi. Prošle nedelje, nakon dve i po godine izgradnje, pokrenuta je test kula i prva potpuno funkcionalna multi jedinica.

Slika 1. „Multi sistem“ (foto: ThyssenKrupp, preuzeto sa www.newatlas.com)

Kula za testiranje liftova locirana je u Rotvajlu u Nemačkoj i posebno je projektovana za istraživanje i razvoj kompanije ThyssenKrupp. Sadrži 12 osovina koje mogu testirati brzinu lifta do 10 metara u sekundi (22,45 mph), plus tri namenske osovine posebno projektovane za sertifikovanje novog sistema liftova bez kablova.

Slika 2. Test kula (foto: ThyssenKrupp, preuzeto sa www.newatlas.com)

„Multi sistem“ je najveća inovacija u projektovanju liftova, jer je lift zavisan od kablova „prvi put svetlost dana ugledao“ pre više od 160 godina. Zamena kablova sa linearnim motorima koji omogućavaju vertikalno i horizontalno kretanje ne samo da dovodi do toga da će više kabina biti u mogućnosti da se kreće duž jedne osovine, već daje i arhitektama potpuno nove mogućnosti za projektovanje zgrade.

Slika 3. „Multi sistem“ (foto: ThyssenKrupp, preuzeto sa www.newatlas.com)

Tradicionalni neboderi su do sada bili ograničeni po pitanju neophodnosti ugradnje velikih i nezgrapnih osovina liftova koji trebaju kontinuirano da rade od vrha zgrade do dna. Međutim „Multi sistem“ bi omogućio arhitektama da formiraju potpuno nove oblike zgrade i unutrašnjost objekta.

Slika 4. „Multi sistem“ (foto: ThyssenKrupp, preuzeto sa www.newatlas.com)

ThyssenKrupp procenjuje da njegov „Multi sistem“ smanjuje težinu kabine lifta do 50 odsto i omogućava efikasnije kretanje duž manjih osovina. To znači da bi zgrada zahtevala manje osovina lifta, a istovremeno bi mogla da upravlja sa više kabina tako što bi išla duž petlje puteva. Sve u svemu, procenjuje se da bi sistem mogao da poveća korisnu površinu zgrade do 25 procenata, a da se ne pominju nove arhitektonske i projektantske mogućnosti koje je otvorila ova tehnologija.

Slika 5. „Multi sistem“ (foto: ThyssenKrupp, preuzeto sa www.newatlas.com)

„Verujemo da je „MULTI“ pravi pokretač igre koji će zaista transformisati način na koji se ljudi kreću, rade i žive u našem izgrađenom okruženju", kaže Andreas Schierenbeck, glavni izvršni direktor u firmi ThyssenKrupp. „Ovo će smanjiti vreme čekanja onih koji se prevoze liftom i zauzeti značajno manje prostora unutar zgrade."

Slika 6. Zatvaranje magnetnog okretnog sistema (foto: ThyssenKrupp, preuzeto sa www.newatlas.com)

Iako hiperbolična fraza kao što je „pokretač igre" nije neopravdana, možda se „Multi sistem“ neće videt u široj upotrebi pošto je prema izveštajima navodno koštao skoro pet puta više od konvencionalnog lifta. Uprkos potencijalnom korišćenju od 60 odsto manje energije nego što je to slučaj sa konvencionalnim liftovima i povećanjem korisne površine zgrade, ova visoka cena će bez sumnje usporiti njegovu primenu i prodor na tržište.

Slika 7. „Multi sistem“ (foto: ThyssenKrupp, preuzeto sa www.newatlas.com)

Međutim jedan nemački investitor koji se bavi nekretninama je već naručio ovaj sistem. „East Side Tower“ u Berlinu postaće prva zgrada u svetu koja će imati „Multi sistem“. Iza ove zgrade stoji kompanija OVG Real Estate. Zgrada će biti završena 2019. godine.

U videu ispod se može pogledati kako funkcioniše „Multi sistem“.

 

Komentari: 0

Vezane kategorije


TEKSTOVI /iz kategorije/


ISTAKNUTE FIRME /iz kategorije/


Anketa

Kojom vrstom toplotne izolacije je izolovan vaš stan/kuća?
Nenad 13.11.2024.
Lepa je ta inicijattiva. Da vidim kakva e b...
Ilija Čvorović 29.10.2024.
Ništa bez garaže
Aleksandra Nikolic 20.10.2024.
Tekst je iz 21. godine, sada je oktobar 24....
Aca 14.09.2024.
Dovoljno je voziti se Bulevarom od Kaluđeri...
DARKO 09.09.2024.
Mogli bi i da napravite hotel, obzirom na k...

;