Norveška vlada planira da izgradi najduži i najdublji podvodni tunel na svetu - Rogfast, koji će omogućiti značajno smanjenje vremena putovanja duž auto-puta E39. Ovaj tunel, dugačak 26,5km, povezivaće oblasti Randaberg i Bokn prelazeći ispod morskog dna na maksimalnoj dubini od 396 metara.
Rogfast tunel (Foto: Norconsult)
Rogfast tunel je deo plana za modernizaciju E39 auto-puta, koji se proteže oko 1.100 kilometara od Kristiansanda na jugu do Trondhajma na severu Norveške. Trenutno putovanje ovim koridorom traje 21 sat i uključuje sedam trajektnih prelaza.
Loši vremenski uslovi često uzrokuju kašnjenja trajekata, što dodatno komplikuje transport. Izgradnja ovog tunela smanjiće ukupno vreme putovanja za 11 sati.
Projekt menadžer Oddvar Kaarmo istakao je da će završetak tunela eliminisati zavisnost od vremenskih uslova i obezbediti kontinuitet saobraćaja. Logistički izazovi i precizno planiranje ključni su za uspeh ovog projekta.
Tehnički izazovi i rešenja
Tunel će imati četiri trake raspoređene u dve paralelne cevi. Gradiće se u čvrstoj steni ispod mora, a dizajniran je za siguran i brz saobraćaj. Deo finansiranja, oko 40%, obezbediće norveški poreski obveznici, dok će se preostali troškovi pokriti prihodima od putarine koja će iznositi oko 30 funti po vozilu.
Izgradnja Rogfasta započeta je nakon što su prvobitni planovi odobreni 2017. godine, ali je projekat zaustavljen 2019. zbog problema sa budžetom i ugovaračima. Očekuje se da će tunel biti završen do 2033. godine.
Uticaj na regionalni razvoj
Nakon izgradnje, Rogfast će preuzeti titulu najdužeg i najdubljeg podmorskog tunela na svetu, zamenivši trenutnog rekordera – Laerdal tunel u Norveškoj, koji je dug 24 km. Pored poboljšanja transportne povezanosti, projekat ima za cilj da unapredi regionalni razvoj i turizam u oblastima duž auto-puta E39.
Ovaj tunel predstavlja deo šireg plana unapređenja infrastrukture u Norveškoj, vrednog 36 milijardi funti. Inovativna rešenja, poput plutajućih podvodnih tunela pričvršćenih za morsko dno, takođe su u razmatranju za duboke fjordove gde tradicionalni tuneli nisu mogući.
Izgradnja tunela će koštati oko 1,6 milijardi funti.