Tehnološki vizionar Ilon Mask izazvao je veliku pažnju javnosti izjavom da bi njegova firma Boring Company mogla izgraditi transatlantski tunel između Njujorka i Londona za neverovatno nisku cenu od 20 milijardi dolara.
Ilustracija
Ova tvrdnja je objavljena na društvenoj mreži X, kao odgovor na objavu u kojoj je trošak sličnog poduhvata projektovan na čak 20 biliona dolara.
Mask je kratko odgovorio da bi Boring Company to mogla učiniti za 1.000 puta manje novca.
The @boringcompany could do it for 1000X less money https://t.co/IXJY63xUCo
— Elon Musk (@elonmusk) December 10, 2024
Najduži tunel na svetu
Projekat predviđa tunel dužine oko 5.600km koji bi bio najduži na svetu, daleko nadmašujući postojećeg rekordera - tunel ispod Lamanša, između Velike Britanije i Francuske, koji ima podvodni deo dug oko 50km.
Poređenja radi, izgradnja ovog tunela koštala je oko 9 milijardi funti (približno 23,4 milijarde dolara u današnjoj vrednosti).
Ovaj ambiciozni plan oslanja se na tehnologiju vakuumskog tunela koji bi omogućio brzine od 1.930km/h. Ideja sličnog projekta razmatrana je još ranih 2000-ih, ali je njena izvodljivost ostala upitna zbog visokih troškova i tehničkih prepreka.
Prethodni izazovi u hyperloop tehnologiji
Mask nije stranac u ovim inovativnim idejama. Još 2013. godine predstavio je koncept hyperloop - sistem vakuumskih tunela koji bi omogućio prevoz brzinama od 1.100km/h. Iako je nekoliko kompanija, uključujući Virgin Hyperloop, ostvarilo određene pomake, najveći postignuti domet do sada je bio test od 11,8km u Švajcarskoj, sa skromnom maksimalnom brzinom od 40km/h.
Međutim, mnogi skeptici ističu da su prepreke poput regulative, finansiranja i integracije sa postojećim infrastrukturnim sistemima prevelike za realizaciju ovakvih poduhvata. Na primer, Maskovi raniji predlozi za izgradnju podzemnih tunela za Tesla automobile u gradovima poput Majamija i Los Anđelesa nisu ostvareni.
Budućnost transatlantskog transporta
Dok Maskova tvrdnja o mogućnosti izgradnje ovog megaprojekta za "samo" 20 milijardi dolara izaziva interesovanje, stručnjaci upozoravaju da nedostatak tehničkih dokaza i jasnih planova ostavlja mnogo pitanja bez odgovora. Ipak, ako bi projekat uspeo, mogao bi da napravi revoluciju u globalnom transportu smanjujući vreme putovanja između dva kontinenta na manje od jednog sata.