Krajem prošle godine lokalna samouprava u Bačkoj Palanci donela je odluku o izradi Generalnog projekta uređenja Sportsko rekreacionog centra i zaštićenog Parka prirode „Tikvara“, kao i gradskog priobalja Dunava.
Ceo posao, kažu nadležni, radi se u skladu sa Zakonom o prostornom planiranju i izgradnji i prethodnom studijom o opravdanosti, a Generalni projekat biće na javnoj raspravi do kraja godine. Pored struke i nauke svoju reč daće i građani, sportisti, turistički radnici, ekolozi, ljubitelji prirode, sportski ribolovci...
- Reč je o skupu dokumentacije na najvišem nivou koju zakon poznaje i koja predstavlja analizu postojećeg stanja i buduću projekciju, izgled priobalja kojom je obuhvaćena Cvrcina bara (nekadašnji Dunavac), jezero Tikvara i Dunav (deli ih 50-tak metara) i prostor od Velikog limana do mosta prema Iloku (Hrvatska) – kaže Bojan Radman, zamenik predsednika opštine.
Projekat obuhvata dužinu obale od oko tri kilometra, kao i prostor od Dunava do Dunavske ulice širine kilometra, a sve je to „upakovano“ u jednu funkcioalnu, lepu i atraktivnu celinu na rubu grada. Radman dodaje da se prvo moraju rešiti urgentni problemi na terenu, a pre svega obaloutvrde, jer Dunav opasno potkopava obale, posebno u delu do jezera Tikvare. Stručnjaci procenjuju da bi vremenom, a to znači veoma brzo, Dunav uništio obalu i spojio se sa jezerom.
- Problem je i to što se kompletna atmosferska kanalizacija ispušta u Cvrcinu baru koja je tik uz prve kuće i višespratnice – upozorava Radman. - Na taj način od prirodnih bisera stvara se nekontrolisani prostor, leglo komaraca, izvor zaraze. Sadašnje stanje saobraćaja u priobalju i Parku prirode, posebno u letnjem periodu, jako je loše. To se hitno mora rešavati, jer smo već uveliko krenuli sa izgradnjom banjsko-bazenskog kompleksa, a radovi će brzo biti nastavljeni. Nosilac projekta je „Direkcija za izgradnju“ opštine dok su sam projekat izradili novosadski „Hidrozavod DTD“ i „Projektni biro DBA“, a ove firme angažuju 60-tak inženjera i arhitekata, pa su kompetentni za ovakve poslove, tvrde u bačkopalanačkoj opštini.
- Projekat za Bačku Palanku nudi tri varijante koje su i finansijski detaljno obrađene, a naša opština će odabrati onu koju javnost bude najviše podržala – konstatuje Radman. - Početkom iduće godine bićemo spremni da krenemo sa izgradnjom obaloutvrda i pripremati detaljnu dokumentaciju čiju će izradu finansirati država, jer se radi o Dunavu kao državnom i rečnom koridoru. Nas čeka i izgradnja kolektora za atmosfersku kanalizaciju u Dunavskoj ulici. U Bačkoj Palanci su svesni da će realizacija ovog projekta izuzetno puno koštati, a to ova opština ne može, niti je planirano da radi svojim sredstvima.
- Konkurisaćemo prema IPA fondovima EU, Dunavskoj strategiji i njenim organima, međunarodnim institucijama koje su svojim planovima obuhvatile ovaj deo priobalja Dunava – kaže Radman. - Sve to finansiraće EU u narednih pet godina , jer će pristupni fondovi zemljama kandidatima u 2015. godini biti mnogo veći nego sada, a veći deo projekta mogao bi biti završen u narednih pet godina.
Marina, regatna staza, vikend naselja...
Projekat predviđa izgradnju međunarodne veslačke regatne staze na Cvrcinoj bari, marinu za čamce i jahte, a predviđena je na Dunavu kod mosta koji spaja Bačku Palanku i Ilok. Takođe, u projektu su, pored postojećih, novi otvoreni sportski tereni, hotelski smeštaj različitih kategorija, viked naselja, šetališta, tereni za pecanje, plaže, saobraćajnice za bicikliste i pešake, spa i velnes centar sa mogućom gradnjom zabavnog i akva parka...