Ako bi se ostvarila inicijativa Vlade Unsko-sanskog kantona, legendarnom Unskom prugom, koja je već dve decenije van funkcije, ponovo bi krstarili vozovi. Pre rata ova pruga je spajala Bosnu i Hercegovinu sa Hrvatskom i Jadranom, i dalje sa srednjom i istočnom Evropom. Godišnji prevoz tada je dostizao nestvarnih četiri miliona tona tereta i blizu dva miliona putnika, što je danas fantazija za železnički saobraćaj u BiH.
Unska pruga je u BiH dugačka oko 135 kilometara i veći deo je obnovljen i uglavnom u funkciji. Međutim, obnova je zaustavljena na delu od Martin Broda u Federaciji BiH do Knina u Hrvatskoj. Deo čuvene Unske pruge, koji se nalazi u Republici Srpskoj elektrificiran je i uređen, a to se odnosi na deonicu Novi Grad - Blatna, od nekih 20 kilometara.
Husein Rošić, premijer Unsko-sanskog kantona, izjavio je kako su Unska pruga i njena obnova prioritetno pitanje kad je reč o komunikacijskoj povezanosti i ekonomskom razvoju Unsko--sanskog kantona u budućnosti, s obzirom na to da su sve češći zahtevi investitora da se u funkciju stavi železnički transport.
Ilustracija (www.pixabay.com)
- Ovo pitanje je za nas važno sa tri aspekta. Prvi je povezivanje železnicom sa ostatkom BiH, drugi je konekcija sa Hrvatskom i tamošnjim lukama i treći aspekt je vezan za razvoj turizma na ovim prostorima - istakao je Rošić.
Prema njegovim rečima, direktor Železnica FBiH Enis Džafić upoznao ih je sa zajedničkim projektima ovog preduzeća i Železnica RS u vezi sa elektrifikacijom pružne trase između Novog Grada i Bihaća, a za ovaj posao već je obezbeđen deo potrebnih sredstava.
- Očekujemo da Vlada FBiH odobri ulaganja u revitalizaciju Unske pruge, kako bi realizacija konkretnih projekata započela već do kraja ove godine. Takođe, očekujemo da Savet ministara BiH ovo pitanje kandiduje na predstojećoj zajedničkoj sednici sa Vladom Hrvatske i da se donesu konkretne mere i zaključci - istakao je Rošić.
Dragan Savanović, direktor Železnica RS, kaže za da podržava ideju kolega iz US kantona i smatra da bi pokretanje Unske pruge bio pravi pogodak za Železnice RS i FBiH.
On dodaje da Unska pruga čak 11 puta ulazi i izlazi sa teritorije BiH na teritoriju Hrvatske.
- Zbog česte promene država ovo pitanje se mora rešiti na nivou BiH-Hrvatska. ŽRS podržavaju ideju, pogotovo u delu da bude i turistička linija, jer bi to bila odlična zarada. Kod turističkih linija vi već imate uplaćene karte i tačan broj mesta i vozite kad se voz napuni. Kod putničkog vozite bili puni ili prazni - ističe Savanović.
Kad se govori o teretnom saobraćaju, Savanović kaže da bi otvaranje Unske pruge otvorilo RS i BiH prema Kninu i Splitu, kao i dalje prema celom Jadranu i Istočnoj Evropi.