Proglašen je pobednik prestižnog konkursa za kuću godine Kraljevskog instituta britanskih arhitekata (RIBA). David Kohn Architects je dobio priznanje za Crvenu kuću (Red house), koju su sudije pohvalile zbog jednostavnog i praktičnog dizajna u kome se vodilo računa o budućnosti, kada vlasnik ostari.
Jednostavan i praktičan dizajn (Foto: Will Pryce)
U konkurenciji je bilo 20 domova, a spisak je RIBA objavio ranije ove godine.
Crvena kuća se nalazi u ruralnom Dorsetu, u jugozapadnoj Engleskoj. Projekat je nastao kada su se njegovi vlasnici zaljubili u idiličnu lokaciju i predivan pogled 2011. godine. Nakon višestrukih lažnih početaka i redizajniranja, uz promenu arhitekte, konačno su se uselili u svoj novi dom deceniju kasnije.
Kontrast zelene i crvene boje (Foto: Will Pryce)
Crpeći inspiraciju za dizajn iz pokreta umetnosti i zanata, kuća ima velike nadstrešnice, a smela zelena boja oživljava je čineći kontrast crvenoj cigli. Imajući na umu klimatske promene, njeni debeli, dobro izolovani zidovi i veliki prepusti imaju za cilj da je zaštite od nepogoda i smanje dobijanje sunčeve toplote, posebno tokom letnjih meseci. Pored toga, krov od škriljaca predstavlja dom za lokalnu populaciju slepih miševa. Druga mesta za gnežđenje takođe su suptilno ugrađena u zidove.
Prostorije se nadovezuju jedna na drugu (Foto: Will Pryce)
Kuća ima dva sprata i 284 kvadratna metra. Otvoreno prizemlje pruža laganu, prozračnu atmosferu i obezbeđivaće lak pristup kada vlasnici ostare. Ovo je bio ključni fokus za projekat, a drugi komplementarni elementi uključuju stepenište sa dva rukohvata, zaobljene uglove na ugrađenom nameštaju, držače na prednjim stranama ormana, upotrebu ručki na vratima koje se ne okreću i lift.
Stepenište sa dva rukohvata (Foto: Will Pryce)
Predsednik žirija RIBA House of the Year 2022 arhitekta Taro Tsuruta izjavio je da se ova istovremeno obična i neobična kuća suprotsavlja onome što očekujemo od kuće u prelepom okruženju. Dodao je da se ova estetska i održiva zgrada sa funkcionalnošću koja je otporna na budućnost, oslanja na arhitektonske reference od Morisa do Stirlinga – uz mnogo iznenađenja kojima su aplaudiralia svi članovi žirija.
Naveo je da je unutrašnjost formirana bez vrata od ulaza do dnevnog boravka, kuhinje i trpezarije, omogućavajući prostoru da magično teče. Istakao je da se o ovoj kući svakako najviše raspravljalo, što samo po sebi zaslužuje pohvale.