Godina koja ostaje za nama bila je krajnje neuobičajena. Ipak, i u takvim uslovima mnogo arhitekata i dizajnera trudilo se da osmisli nešto novo, drugačije ili nas vrati prirodi, vodeći računa o reciklaži materijala i održivosti građevina. Predstavljamo vam neke od najinteresantnijih projekata u 2021. godini.
The Arc u Zelenoj školi (IBUKU)
IBUKU je pionir u novom rečniku dizajna, stvarajući svoja pravila na tom putu i nudeći nova rešenja svetu kroz naše putovanje. "The Arc" ima fantastično dizajnersko rešenje, strukturu bez presedana koja nije samo neverovatan komad bambusove arhitekture, već će služiti kao referenca u lakim strukturama uopšte. To je najnovija zgrada u kampusu u svetski poznatoj "Zelenoj školi" na Baliju, u Indoneziji. Škola ima 12-godišnju istoriju razbijanja granica i širenja horizonata, a "The Arc" je najnovije merilo u toj istoriji, podižući letvicu za održivo obrazovanje širom sveta.
Luk, Zelena škola IBUKU (Foto: Tommaso Riva)
Ovo je prva zgrada te vrste ikada napravljena, a izgrađena je od niza lukova od bambusa visokih 14m koji se ukrštaju u dužini od 19m, međusobno povezanih antiklastičnim mrežastim školjkama koje svoju snagu crpe iz zakrivljenja u dva suprotna smera. To je pravi je inženjerski podvig koji je zahtevao mesece istraživanja i razvoja uz fino podešavanje detalja po meri. Rezultat je prefinjen dizajn sa neuporedivom lepotom, koji je svedočanstvo IBUKU-ove posvećenosti širenju horizonata u arhitekturi i dizajnu.
TECLA Tehnologija i glina, 3D štampana kuća (Mario Cucinella Architects)
TECLA je inovativni kružni model stanovanja koji objedinjuje istraživanje starinskih građevinskih praksi, proučavanje bioklimatskih principa i upotrebu prirodnih i lokalnih materijala. To je projekat sa skoro nultom emisijom: njegovo kućište i upotreba potpuno lokalnog materijala omogućavaju smanjenje otpada i ostataka. Ovo i upotreba sirove zemlje čine TECLA pionirskim primerom kućišta sa niskim sadržajem ugljenika. Za ovaj projekat, Mario Cucinella Architects nije samo istraživao stambena rešenja u formalnom estetskom smislu, već je proučavao i oblik zgrade u odnosu na klimu i geografski položaj. Pored toga, sastav mešavine zemlje odgovara lokalnim klimatskim uslovima, a punjenje omotača je optimizovano kako bi se izbalansirala toplotna masa, izolacija i ventilacija u skladu sa klimatskim potrebama.
TECLA (Foto: Iago Corazza)
Sastoji se od dva neprekidna elementa koji kroz vijugavu sinusnu krivu kulminiraju u dva kružna krovna prozora koji prenose "zenitnu svetlost". Netipičan oblik, od geometrije do spoljašnjih izbočina, omogućio je strukturnu ravnotežu konstrukcije - kako tokom faze 3D štampanja omotača, tako i kada je prekrivanje završeno - dajući život organskom i vizuelno koherentnom dizajnu.
Chapel of Sound (OPEN Architecture)
Dizajnirana da izgleda kao misteriozna stena koja je nežno pala na svoje mesto, Chapel of Sound je u potpunosti izgrađena od betona koji je obogaćen agregatom lokalnih stena bogatih mineralima i obuhvata poluotvoreni amfiteatar, binu na otvorenom, platforme za gledanje i zelenu sobu. Iako su dizajnirali da prihvate nepoznato i duboko dirljivo iskustvo muzike koja se izvodi u kolevci prirode, arhitekte su takođe želele da se ljudi samo smire i slušaju zvuk prirode, za koji veruju da je duboko inspirativan i isceljujući. Kada nema nastupa, koncertna sala je takođe miran prostor za kontemplaciju i okupljanja zajednice sa zadivljujućim pogledom na nebo i okolni pejzaž.
Zvučna kapela (Foto: Jonathan Leijonhufvud)
Formirana od betona, svaka pruga se odvaja od prethodnog sloja kako bi se stvorio oblik obrnutog konusa. Vijugave stepenice prolaze kroz zgradu do platforme na krovu koja pruža panoramski pogled na dolinu i Kineski zid. U unutrašnjim prostorima, akcenti od bronze za detalje kao što su rukohvati i vrata se koriste za stvaranje toplog kontrasta u odnosu na beton.
Casamia Community House (VTN Architects)
"Casamia Community House" u Vijetnamu je briljantan primer korišćenja bambusa kao građevinskog materijala. U njemu se nalazi društveni i sportski centar i još mnogo toga, a gotovo u potpunosti je napravljen od bambusa i ima zadivljujući lučni plafon.
Casamia-Community-House (Foto: Hiroyuki Oki)
Zgrada se sastoji od 22 okvira od bambusovih stubova, rešetki i podupirača. Zastakljena je i prekrivena tradicionalnim vijetnamskim slamnatim krovom. Studio VTN Architects ističe da je krov dizajniran da bude izdržljiv, čak i u teškim vremenskim uslovima kao što su oluje, sve dok se pravilno održava.
50% Cloud Artists Lounge Restaurant (CCD)
Restoran se nalazi u zgradi pod nazivom "50% Cloud", koja prati jezike dizajna arhitektonskih kompleksa od crvene cigle koje je dizajnirao Luo Ksu, dok istovremeno suptilno uključuje Art Deco stil kako bi održao svoj jedinstveni identitet. Bez ijedne čelične šipke ili eksera, ova "utopija" izgrađena na crvenom tlu je u potpunosti sastavljena od lokalnih crvenih cigli i stapa se u prirodu. Zgrada izgleda kao mega umetnička instalacija i polovina oblaka koji se talasa na nebu. Ima čvrste fasade i zakrivljene konture.
50% Cloud (Foto: CCD)
CCD u svakom projektu obraća pažnju na dizajn ulaza u zgradu, a ni ovaj nije izuzetak. Inspirisan terasom u provinciji Junan, CCD je genijalno iskoristio prednost arhitektonske forme i dao joj novi izgled. Unutrašnji prostor proširuje prirodne krivine eksterijera, koje karakterišu lukovi velikog raspona i visoki plafoni. Na krovovima su urezani okrugli otvori, kako bi se dnevno svetlo moglo filtrirati. Prirodni izvori svetlosti po celoj zgradi su ravnomerno raspoređeni, a ljudi u njoj mogu da osete međusobnu igru dnevne svetlosti i senki oblaka.
Guilin Lebei Homestay Hotel (aoe)
Istorija hotela može se pratiti do drevne civilizacije. To je svojevrsno sklonište sa širokim pogledom i praktičnošću uz izbegavanje opasnosti. Koncept omogućava posetiocima da steknu bliži odnos sa prirodom. Kućice su na visini od 5 metara, kao i krošnje drveća. Lagane su i interesantne, a omogućavaju širok pogled, pa se gledajući kroz prozor u bujno rastinje stiče utisak vožnje kroz džunglu.
Guilin Lebei Homestay Hotel (Foto: Runzi Zhu)
Duž vijugavih i plutajućih puteva, mogu se pronaći kuće na različitim pozicijama. U isto vreme, put od dasaka povezan je sa drugim spratom konaka i vodi u sobe. Na stazi su postavljeni tobogani, ljuljaške i drugi sadržaji za zabavu, koji su u vertikalnom pravcu povezani sa prizemnom baštom i pogodni za igru dece. Uređen je i prostor za slobodno vreme i opuštanje među krošnjama drveća.
974 Stadium (Fenwick Iribarren Architects)
Hvaljen kao prva upotreba kontejnera za transport na velikom sportskom turniru, Stadion 974 od strane Fenvick Iribarren Architects napravljen je od ukupno 974 transportna kontejnera. Dizajniran je tako da kada se fudbalski turnir u Kataru 2022. privede kraju, može se relativno lako demontirati i reciklirati ili čak ponovo izgraditi na drugom mestu.
Stadion od 974 kontejnera (Foto: Fenwick Iribarren Architects)
Postoji određena zabrinutost u vezi sa performansama metalnih kutija po vrućem vremenu, mada ako se pokaže uspešnim mogao bi pokrenuti revoluciju u dizajnu stadiona za velike događaje kao što su Svetsko prvenstvo i Olimpijske igre, smanjujući potrebu za izgradnjom ogromnih i skupih – kako u novcu tako i u smislu CO2 – građevina, koje se ponekad ostavljaju napuštene nakon manifestacija za koje su stvorene.
The High House (RAVEL Architecture)
"The High House" (Visoka kuća) je konfigurisana kao bumerang da naglasi prirodnu zakrivljenost zemlje. Nalazi se na vrhu brda kako bi se obezbedio pogled na lokaciju od 180 stepeni. Sa ulične strane kuće su visoki zidovi koji obezbeđuju privatnost, a istovremeno omogućavaju puno svetla. Kanjonska strana kuće ima staklo od poda do plafona omogućavajući divan pogled na kanjon iz svake sobe u ovom nesvakidašnjem domu.
High house (Foto: Chase Daniel)
Zadatak je bio dizajnirati jednospratnu kuću na parceli sa ekstremnim nagibom i postaviti je tako da se iskoristi pogled na kanjon i centar grada.
The Cloudscape of Haikou (MAD Architects)
Smešten u Century Parku na obali zaliva Haikou, projekat pokriva površinu od 4.397 kvadratnih metara, sa građevinskom površinom od 1.380 kvadratnih metara. Na južnoj strani paviljona nalaze se biblioteka i prostor za čitanje koji može da primi 10.000 knjiga, kao i multifunkcionalni audio-vizuelni prostor, besplatan i otvoren za javnu upotrebu. Severni deo zgrade sadrži kafić, javne toalete, tuševe, dečiju sobu, javni prostor za odmor i krovnu baštu.
The Cloudscape of Haikou (Foto: Arch-Exist)
Zgrada koja se nalazi na mirnoj lokaciji između kopna i mora, skulpturalnog je karaktera. Slobodni i organski oblici paviljona takođe omogućavaju stvaranje jedinstvenih unutrašnjih prostora, gde se zidovi, podovi i plafoni spajaju na nepredvidive načine, a granice između unutrašnjeg i spoljašnjeg prostora su neupadljive.
Grotto Retreat Xiyaotou (A( )VOID)
Koncept dizajna počinje sa radikalnom razlikom između ruralnih i urbanih interpersonalnih mreža, "pećinski" stanovi na lokalitetu se reinterpretiraju kao vertikalne "pećine". Provlačeći most povezivanja između privatnih stanova, projekat pokušava ostvariti zajednicu u kojoj javno i privatno koegzistiraju. Most je oslonjen na skrivenu mrežu od četiri puta šest metara, koja je izvedena iz odnosa dužine i širine prvobitnih "pećinskih" stanova na lokalitetu. On služi kao ključna reč za raspored strukture koridora i podržava kompleks nove zgrade u duhovnom smislu.
Grotto-Retreat-Xiyaotou (Foto: Guo Zhe)
Lutajući ispod i iznad drvenog mosta, može se videti okolni pejzaž i aboridžinska arhitektura okruga Ju, koji su uokvireni hiperboličnom fasadom, stubovima od borove šume i fenestracijom kompleksa od korten čelika. Selo je pretvoreno u zajednička gazdinstva da bi lokalnim seljanima obezbedilo prihod od smeštaja i hrane.
Bogor Creative Hub (Local Architecture Bureau)
Ovaj kreativni centar formiran je kao otvorena platforma za razmenu, spontane i neformalne vežbe. Kompleks se nalazi na zemljištu od 1,3ha, a uključuje i zgradu staru 200 godina, izgrađenu u holandsko kolonijalno vreme.
Bogor Creative Hub (Foto: DKD/ Dedi Dwitomo)
Kreativni centar je zamišljen kao jedna zgrada, dostupna iz svih pravaca, sa povezanim otvorenim prostorima u kompleksu za aktivnosti na otvorenom i proteže se do parka. Prostorije unutar njega zauzimaju različite geometrijske oblike, pod jednim zakrivljenim krovom koji se odražava kao dominantni izraz tropskog dizajna. Sve je okruženo otvorenim terasama koje povećavaju prostor i čine ga pristupačnijim.