Dizajn nove železničke stanice (Foto: Negativ)
Kao deo projekta pod nazivom Green Connect, britanski studio Zaha Hadid Architects projektovao je most širine 46 metara sa zakrivljenom drvenom nadstrešnicom za železničku stanicu Vilnius u Litvaniji. Green Connect je projekat koji će modernizovati stanicu i susedni javni trg, pružajući bolje javne površine i veze širom grada.
Obnovljena stanica će biti deo planirane železničke mreže za velike brzine Rail Baltica, koja takođe uključuje terminal Ulemiste u Talinu u Estoniji, koji je dizajnirao isto Zaha Hadid Architects.
Prema rečima Gianluca Racana iz studija Zaha Hadid Architects, Green Connect će biti transportno čvorište koje će odoleti vremenu dizajnirano sa ciljem za što bolje iskustvo putnika. Stvaranjem mnogih dodatnih javnih prostora, lokacija se pretvara u atrakciju ne samo za ljude koji dolaze na ovo tranzitno čvorište, već i za grad Vilnius i okolinu.
Dizajn nove železničke stanice i mosta (Foto: Negativ)
Centralni deo ovog projekta, most širok 46 metara, prostiraće se 150 metara, 10 metara iznad nivoa zemlje, iznad postojećih železničkih linija i perona, a unutra će imati stanicu. Green Connect je izabran za pobednika na međunarodnom arhitektonskom takmičenju koje su sponzorirali Lietuvos Geležinkeliai, LTG Infra i gradska opština Vilnius.
Svrha mosta u ovom projektu je da poveća povezanost između gradskih područja sa obe strane stanice. Uključivaće i trotoare i biciklističke staze, doprinoseći cilju Vilniusa da poboljša ekološko stanje u gradu.
Dizajn nove železničke stanice i mosta (Foto: Negativ)
Dizajn mosta je moderna prerada pod uticajem postojeće stanice, kako navode iz arhitektonskog studija, a most će menjati svoj oblik dužinom da bi odražavao postojeći neoklasični dizajn stanice koja će takođe promeniti oblik po celoj dužini, prelazeći od glatke niske strukture na jednom kraju do kosog krova na drugom.
Ovaj fluidan oblik krova postiže se okvirom od lameliranog drveta, koji je Zaha Hadid Architects odabrao zbog svoje lakoće, otpornosti na vatru i minimalnog ugljeničnog otiska. Kako bi se povećalo prirodno osvetljenje i pomoglo putnicima u orijentaciji, most će imati linearni krovni prozor i staklene fasade iznad pruge.
Dizajn nove železničke stanice i mosta (Foto: Negativ)
Zaha Hadid Architects takođe će ukloniti neusklađene kioske i poslovne prostore koji su izgrađeni na stanici tokom prethodne decenije. Trg Stoties, kako je nazvan trg i park pored stanice, takođe će biti renoviran, a tu će biti izgrađen i novi autobuski terminal.
Autobuska stanica će imati zakrivljeni krov od lameliranog drveta, slično mostu. Ovaj krov će imati terasu do koje će se doći nizom stepenica koje će služiti i kao klupe za sedenje. Na trgu će postojeći parking biti premešten pod zemlju, što će omogućiti uređenje i sadnju drveća, a stepenice će voditi do terase na krovu.
Dizajn nove železničke stanice i mosta (Foto: Negativ)
Pejzažni dizajn stanice, trga i parka Zaha Hadid Architects uključiće 300 novih stabala, kao i staze i vodene bašte. Predviđeno je da projekat obezbedi pristupačnije zelene javne površine za stanovnike, kao i da poboljša biodiverzitet stvaranjem prirodnijih staništa.
Fasade na svim novim zgradama izgrađene su kako bi najviše iskoristile solarni energiju zimi i smanjile odsjaj tokom leta, umanjujući potrebu za veštačkim osvetljenjem, grejanjem i hlađenjem. Fotonaponski paneli će biti instalirani na nekim lokacijama kako bi pomogli postrojenju u proizvodnji energije.