Nova zgrada luke u Antverpenu „Port House“ menja svrhu. Obnavlja se i proširuje napuštena vatrogasna stanica koja postaje novo sedište luke koje će okupiti 500 zaposlenih koji sada rade poslove vezane za luku u odvojenim zgradama u gradu.
Sa 12 km pristaništa, Antverpen je druga po veličini morska luka u Evropi, koja opslužuje 15.000 morskih trgovačkih brodova i 60.000 barži svake godine.
Antverpen obrađuje 26% od ukupnog broja kontejnerskog transporta Evrope, gde se preveze i stigne više od 200 miliona tona robe prekookeanskim brodovima koji u luci obezbeđuju direktno zapošljavanje za više od 60.000 ljudi, uključujući i više od 8.000 lučkih radnika. Indirektno, luka Antverpen obezbeđuje oko 150.000 radnih mesta i ima ambiciozne ciljeve za buduća proširenja.
Godine 2007, kada su kancelarije iz ‘90 luke Antverpen postale premale, odlučeno je da se poslovanje i ljudi presele s ciljem da se omogući da tehničke i administrativne usluge budu na istom mestu, pružajući novi smeštaj za oko 500 zaposlenih. Luci je potrebno mesto koje će biti održivo i koje će u budućnosti moći da pruži radno mesto zaposlenima, predstavljajući tako svoju etiku i vrednosti lokalnoj i međunarodnoj javnosti.
Kao što je za granicu između grada i njegove ogromne luke izabran „Mexico Island“ tako je Kattendijk pristanište u Antverpenu na Quay 63 izabrano za lokaciju za novo sedište. Obala takođe nudi značajne koristi održive gradnje, omogućavajući materijalima i komponentama da se prevezu preko vode, što je važan uslov da se zadovolje ekološki ciljevi luke.
Nakon izgradnje novog vatrogasnog doma sa sadržajima potrebnim za servisiranje proširene luke, stara vatrogasna stanica na „Mexico Island“ - replika „Hanzni“ rezidencije je postala suvišna i oslonila se na promenu korišćenja kako bi se osiguralo njeno očuvanje. Ova napuštena vatrogasna stanica morala je biti integrisana u novi projekat. Odeljenje flamanske vlade za arhitekturu, zajedno sa Gradom i Lučkom kapetanijom organizovali su arhitektonski konkurs za novo sedište.
Projektom firme Zaha Hadid Architects su obuhvaćena detaljna istorijska istraživanja i urađena je detaljna analiza lokacije i postojeće zgrade.
Marc Van Peel, predsednik Luke Antverpen, rekao je: „U arhitektonskom konkursu je bilo utvrđeno samo jedno pravilo a ono se odnosilo na to da prvobitna zgrada mora biti očuvana. Nije bilo drugih zahteva nametnutih za pozicioniranje nove zgrade. Žiri je stoga bio prijatno iznenađen kada se pet kandidata koji su ušli u uži izbor odlučilo za modernu konstrukciju iznad originalne zgrade. Svi su kombinovali novo sa starim, ali projekat firme Zaha Hadid Architects je najviše briljirao."
Radeći sa vodećim konsultantima zaduženim za nasleđe i kulturnu baštinu u vezi sa obnovom i renoviranjem istorijskih spomenika, studije firme ZHA o istoriji i baštini lokaliteta su se temeljili na dizajnu koji prvo naglašava strane na severu i jugu paralelne sa Kattendijkdok koje povezuju centar grada sa lukom. Drugo, zbog svoje lokacije okružene vodom, četiri kote zgrade su se smatrale podjednako važnim bez glavne fasade. ZHA dizajn je podrazumevao uzdignuti produžetak odnosno objekat na već postojeći. Iz firme ZHA uz istorijske analize starog vatrogasnog doma su takođe istakli prvobitnu namenu tornja - velika, impozantna komponenta vatrogasne stanice sa „Hanzni“ dizajnom. Njegov neustrašivi vertikalni dodatak, namenjen da bude kao „kruna“ impozantnoj zgradi ispod, nikada nije realizovan.
Ova tri ključna načela definišu kompoziciju novog i starog dizajna: novi objekat koji „lebdi" iznad stare zgrade, poštuje svaki detalj stare fasade i dovršava vertikalnost nerealizovanog tornja originalnog dizajna.
Kao i pramac broda, novi produžetak upućuje ka reci Scheldt, povezuje zgradu sa rekom na kojoj je Antverpen osnovan.
Okružena vodom, fasada novog produžetka je zastakljena površina koja „talasa“ i reflektuje promenu tonova i boja u odnosu na nebo izbad grada. Trouglaste fasete omogućavaju glatkim krivama na oba kraja zgrade da formiraju ravne ploče od stakla. Takođe olakšavaju postepeni prelazak sa ravne strane fasade na južnom kraju zgrade na „talasastu“ površinu na severnoj strani.
Dok je većina trouglastih faseta transparentna, neke su neprozirne. Ovo kalibrisanom miksu osigurava dopiranje dovoljno sunčeve svetlosti unutar zgrade, dok se kontrolom solarnog opterećenja garantuju optimalni uslovi za rad. U isto vreme, smenjivanje transparentnih i neprozirnih fasadnih panela „ruši“ obim novog proširenja, dajući panoramski pogled na reku Scheldt, grad i luku, kao i pružajući zaklon.
Efekat fasade koja talasa se postigao sa ravnim fasetama na jugu koji postepeno postaju trodimenzionalne kako idu prema severu. Ova percepcija transparentnosti, daje novoj zgradi blistavi izgled i reinterpretira Antverpenov nadimak kao grad dijamanata. Novi produžetak pojavljuje se kao pažljivo sečena forma koja menja svoj izgled prebacivanjem intenziteta dnevnog svetla. Kao i talasi na površini vode u okolnoj luci, nova fasada reflektuje promene svetlosti.
Centralno dvorište stare vatrogasne stanice je ograđeno staklenim krovom i pretvareno u glavni prostor za prijem, nove luke. Iz ovog centralnog atrijuma, posetitioci pristupaju istorijskoj javnoj čitaonici i biblioteci u napuštenoj dvorani vatrogasnih vozila koja je pažljivo obnovljena i sačuvana. Panoramski liftovi obezbeđuju direktan pristup novom proširenju sa spoljašnjim mostom između postojećih zgrada i novo proširenje daje panoramski pogled na grad i luku.
Zahtevi klijenata za „kancelarijama zasnovanim na aktivnostima“ su integrisani u sam projekat, sa srodnim prostorijama, kao što su restoran, prostorije za sastanke i gledalište koji se nalaze u centru gornjeg nivoa postojeće zgrade i na dnu novog proširenja ili objekta. Preostali spratovi više udaljeni od centra, čine otvorene kancelarije.
Saradnjom sa konsultantskom firmom Ingenium, ZHA je razvila održiv i energetski efikasan dizajn dostižući „Very Good“ BREEAM rejting za životnu sredinu. Uprkos izazovima integracije sa zaštićenom istorijskom zgradom, visoki standardi u održivom dizajnu su postignuti kroz implementaciju efikasne strategije u svakoj fazi gradnje. Ugrađeni su sistemi energetskih pumpi za vodu do dubine od 80 m ispod nivoa u više od 100 lokacija oko zgrade za pružanje grejanja i hlađenja. U postojećoj zgradi, ovaj sistem koristi grede za hlađenje, a u novoj se koriste rashladni plafoni. Bezvodni toaletni pribor i detektori pokreta smanjuju potrošnju vode dok automatizacija u zgradi i kontrola optimalne dnevne svetlosti smanjuje veštačko osvetljenje.
Uz stalno pozivanje na reku Scheldt, grad Antverpen i dinamika njene luke, povezana sa uspešno obnovljenom i stavljenom u ponovnu upotrebu vatrogasnom stanicom – integrišući ga kao punopravni deo svog sedišta - nova „Port House“ će služiti kao luka i kroz svoje planirano proširenje i budućim generacijama.
Marc Van Peel je rekao: „arhitektonski stil originalne zgrade, replika nekadašnjeg „Hansa House“ podseća na XVI vek, Antverpenov „zlatni vek“. Ali sada je iznad ove originalne zgrade, izgrađena savremena konstrukcija od stakla, koja siguran sam, predstavlja novi zlatni vek za Antverpen."