Kada je reč o robotima koji obavljaju unutrašnje inspekcije vodovodnih cevi, praktično svaki od njih se kreće uz pomoć guma ili gusenica. Međutim, kako se ta guma prihvati unutrašnje strane cevi, ona slučajno odlomi čestice rđe koje na kraju završe u slavinama ljudi. U nastojanju da reši ovaj problem, TRACT projekat Evropske unije je razvio zglobni inspekcijski robot na propelerski pogon koji dira unutrašnjost cevi što je moguće manje.
Trenutni 3D štampani prototip je stvoren od strane norveške istraživačke grupe SINTEF (koja je prethodno razvila inspekcijski robot za cevi na točkovima), zajedno sa kompanijom Breivoll Inspection Technologies i studiom za industrijski dizajn Inventas.
Robot ima zglobno segmentirano telo, sa propelerima koji se nalaze na svakom kraju. Dok ti propeleri obezbeđuju snagu da pomere robota, peraja sa oprugama koje se nalaze na njegovom telu lagano dodiruju unutrašnjost cevi, čisto onoliko koliko je potrebno da se spreči kontakt većeg dela robota sa površinom cevi.
U zavisnosti od toga koji se propeler aktivira, robot može da se kreće napred ili nazad kroz cevi najmanjeg prečnika od 10 centimetara. Robot može da putuje i do 150 metara, tokom kojih je sposoban da skreće i pod uglovima od 90 stepeni, i zatim da se jednostavno vrati unazad kroz cev do svog polazišta.
Robot obavlja svoje inspekcije korišćenjem 64 ugrađenih ultrazvučnih transduktora. Emitovanjem ultrazvučnih signala u zidove cevi, a zatim analizom reflektovanih signala, robot je u stanju da utvrdi debljinu metala. Ukoliko je značajna količina te debljine nestala usled korozije na bilo kojoj lokacije, transduktori će to otkriti.
Projekat TRACT je počeo decembra prošle godine, i očekuje se da će biti završen sledeće godine. Možete pogledati robota u akciji u video snimku ispod.