Kupci kranova treba da obrate pažnju na mašine koje nisu pregledali stručnjaci, upozoravaju proizvođači nakon nekoliko slučajeva piraterije. U poslednjih 6 meseci u Kini je otkriveno bar tri kopije krana tipa Demag.
Ovde su dva problema: jedan je prekršaj zakona o autorskim pravima, a drugi je, kako smatramo, ovo zaista utiče na beubednost – kaže Klaus Meissner, direktor proizvodnje u Terex-Demag-u iz Zweibrucken-a, Nemačka.
Iako kaže da je njegova firma preduzela neke pravne korake prema kineskoj kompaniji, on nije rekao o kakvim merama se tačno radi.
Tokom 2008. godine, Terex je identifikovao najmanje osam kranova u kineskoj provinciji Henan, koji su predstavljali kopije Demaga. U svim slučajevima radilo se o Demagovom modelu CC2500. Ovaj model je u proizvodnji od 2001, nosivosti 500t, i sa cenom od oko 3 miliona dolara:
- To nije sitnica ni u smislu cene, niti u smislu bezbednosti – kaže Meissner.
Takođe, i drugi nemački proizvođač, Liebherr, otkrio je prošle godine u Indiji kopiju svog modela LR1280, nosivosti 300t.
Kopiju smo otkrili kada je kupac lažnog krana, koji je kupljen kao polovan, tražio od proizvođača neke originalne rezervne delove na osnovu serijskog broja krana. Ispostavilo se da je taj broj bio falsifikat – kaže Gerold Dobler, portparol Liebherr-a u Biberach-u.
Nekoliko reklama koje su se 2009. godine pojavile na Bliskom Istoku za Tadano pokretne kranove proizvedene u Kini takođe je privuklo pažnju jer, Tadano ovu proizvodnju ima samo u Nemačkoj i Japanu.
Za neiskusno oko nije lako da primeti razliku. Meissner napominje da je kod kopije na ovim fotografijama na gusenice novijeg tipa postavljena platforma iz 2001. godine. Ni gabaritne dimenzije nisu odgovarajuće.
Osnovna briga je da ovakvi kranovi mogu da otkažu i povrede ljude, i time dodatno i naruše ugled originalnog proizvođača:
- Morali smo da reagujemo javno – objašnjava Meissner – Ukoliko se nešto dogodi sa tim kranom u Indiji ili SAD, prvo što bih video jeste fotografija na naslovnoj strani gde kran sa imenom moje firme na sebi leži preko školskog autobusa. Ovo je vrsta publiciteta koju ne želimo da imamo.
Nemački proizvođači upozoravali su na ovo i pre dve godine. Svetsko tržište nove mehanizacije vredi 100 milijardi dolara godišnje, a samo nemački proizvođači zbog plagijata gube oko 8,8 milijardi dolara svake godine prema proceni VDMA, nevladine organizacije koja prati ovo tržište.
U isto vreme, kineski izvoz u ovom sektoru povećan je do 4% svetskog tržišta od 2002. godine, uglavnom na račun britanskih, japanskih i proizvođača iz SAD.