Kako je mogla da izgleda prva beogradska žičara

25.09.2014. | Zoran Nikolić | Večernje novosti

Pregršt originalnih ideja krasilo je međuratni Beograd, koji je posle Prvog svetskog rata počeo da se oporavlja i da se širi. Nadolazeća tehnologija iznedrila je mnoge ideje, od kojih na jednu nailazimo u Istorijskom arhivu Beograda.

U ovoj instituciji sačuvani su mnogi nacrti i planovi originalnih zgrada, saobraćajnih rešenja i drugih ideja koje su vodile ka stvaranju modernog grada, ali zbog nekih razloga nisu ostvareni.

Jedna od ideja je takozvani vazdušni tramvaj, preteča žičare koja je osmišljena još 1922. godine. U Arhivu je sačuvan nacrt „Građevinsko-tehničkog preduzeća Šumadija“ koje je osmislilo povezivanje Beograda i Zemuna žičarom koja bi vozila preko teritorije Novog Beograda. „Vazdušni tramvaj“ trebalo je da vozi od desne savske obale preko Save, koju bi prešao u blizini današnjeg Muzeja savremene umetnosti i uz obalu bi nastavio dalje ka Zemunu.

Interesantno, istovremeno je ponuđen još jedan projekat, koji je predložila zagrebačka firma „Čavlina i Sladoljev“, a njegova trasa bila je zemišljena od Kalemegdana, preko Velikog ratnog ostrva do Zemuna.

Iako je ovaj vid transporta delovao veoma atraktivno, trebalo je da bude relativno brz i ostavljao je utisak kako je Beograd tehnološki ravnopravan sa drugim evropskim prestonicama, ondašnje gradske vlasti su se ipak odlučile za tramvaje i autobuse, kao najsigurniji vid prevoza putnika.

Komentari: 0

Vezane kategorije


TEKSTOVI /iz kategorije/


Anketa

Koja vrsta pokrivke se nalazi na krovu vašeg objekta?
stoja perkovic 25.11.2020.
Postovani,interesuju me ugradnja protocnog ...
Игор 14.11.2020.
Хвала Вам што сте поделили знање и искуство...
Darko 09.11.2020.
Bolje da je postao ministar turizma ili pra...
Bibi 04.11.2020.
Ko je raspisao tender i gde se može videti ...
Milan 03.11.2020.
Bravo super svaka cast !