BAU2025-468X60-BANNER

Kako je mogla da izgleda prva beogradska žičara

25.09.2014. | Zoran Nikolić | Večernje novosti

Pregršt originalnih ideja krasilo je međuratni Beograd, koji je posle Prvog svetskog rata počeo da se oporavlja i da se širi. Nadolazeća tehnologija iznedrila je mnoge ideje, od kojih na jednu nailazimo u Istorijskom arhivu Beograda.

U ovoj instituciji sačuvani su mnogi nacrti i planovi originalnih zgrada, saobraćajnih rešenja i drugih ideja koje su vodile ka stvaranju modernog grada, ali zbog nekih razloga nisu ostvareni.

Jedna od ideja je takozvani vazdušni tramvaj, preteča žičare koja je osmišljena još 1922. godine. U Arhivu je sačuvan nacrt „Građevinsko-tehničkog preduzeća Šumadija“ koje je osmislilo povezivanje Beograda i Zemuna žičarom koja bi vozila preko teritorije Novog Beograda. „Vazdušni tramvaj“ trebalo je da vozi od desne savske obale preko Save, koju bi prešao u blizini današnjeg Muzeja savremene umetnosti i uz obalu bi nastavio dalje ka Zemunu.

Interesantno, istovremeno je ponuđen još jedan projekat, koji je predložila zagrebačka firma „Čavlina i Sladoljev“, a njegova trasa bila je zemišljena od Kalemegdana, preko Velikog ratnog ostrva do Zemuna.

Iako je ovaj vid transporta delovao veoma atraktivno, trebalo je da bude relativno brz i ostavljao je utisak kako je Beograd tehnološki ravnopravan sa drugim evropskim prestonicama, ondašnje gradske vlasti su se ipak odlučile za tramvaje i autobuse, kao najsigurniji vid prevoza putnika.

 

Komentari: 0

Vezane kategorije


TEKSTOVI /iz kategorije/


ISTAKNUTE FIRME /iz kategorije/


Anketa

Kojom vrstom toplotne izolacije je izolovan vaš stan/kuća?
Nenad 13.11.2024.
Lepa je ta inicijattiva. Da vidim kakva e b...
Ilija Čvorović 29.10.2024.
Ništa bez garaže
Aleksandra Nikolic 20.10.2024.
Tekst je iz 21. godine, sada je oktobar 24....
Aca 14.09.2024.
Dovoljno je voziti se Bulevarom od Kaluđeri...
DARKO 09.09.2024.
Mogli bi i da napravite hotel, obzirom na k...

;