Pandin izmet može biti ključ jeftine i efikasne proizvodnje biogoriva

02.09.2011. | Inhabitat

Velike pande su voljene zbog njihovog specifičnog izgleda i mirne i sedentarne prirode. Sada će biti još više obožavane zbog njihovog doprinosa razvoju čiste, zelene, energije. Na nacionalnom sastanku Američkog društva hemičara (American Chemical Society), istraživači su prezentovali studiju u kojoj se kaže da je pandin izmet izvor bakterije koja proizvodi enzime koji razgrađuju biljni materijal na način koji je koristan za proizvodnju biogoriva.

Proizvodnja biogoriva zanovana na kukuruzu dostigla je cifru od 13 miliona barela godišnje, ali održavanje zemljišta i energetski zahtevne žitarice kao što je kukuruz, soja, i šećer je skupo i često se, pri proizvodnji, koriste štetne hemikalije ili jake kiseline. Za enzime se zna da imaju istu funkciju, ali često im treba više vremena i imaju problema u razgrađivanju većine poljoprivrednog đubriva (stabljike i ljuspice biljaka, delova drveta, trave i stočne hrane na bazi kukuruza) koji se, takođe, koristi za proizvodnju biogoriva. Proizvodnja biogoriva od ovih, celulozom bogatih, biomasa je neophodna ako je naš cilj da napravimo ekološki neškodljivo biogorivo, koje će cenom biti konkurento fosilnim gorivima.

Inspirisani nezasitim apetitom velikih panda za bambusom, naučnici su počeli da studiraju fekalne materije velikih panda u zoološkom vrtu u Memfisu. Jednogodišnje skupljanje uzoraka je pokazalo da pande imaju jedinstvenu sposobnost da pretvore lignoceluloze iz biljaka u energiju. U stvari, stomačna bakterija velike pande može da pretvori 95 posto biomase biljaka u proste šećere. Ovo je velika razlika u odnosu na neke vrste buba, termite, i preživačke stomake stoke, koji takođe sadrže enzime sposobne da prerađuju biomasu.

Umesto da prikupljaju izmet bogat enzimima iz šuma bambusa u planinama Kine, sledeći korak će biti izdvajanje specifičnog gena koji je odgovoran za stvaranje ovog, visoko aktivnog, enzima. Kada bude izolovan, gen(i) će biti stavljen u kvasac. Kulture kvasca će proizvesti enzime sposobne da svare i pretvore biomasu na komercijalnom nivou.

Ovo je dobra vest za komercijonalnu industriju biogoriva, za koju se očekuje da će se ubrzano razvijati zbog skorašnje objave američkog predsednika Obame. Predsednik Obama je izjavio da će američka ministarstva poljoprivrede, energije i mornarice (US Department of Agriculture, Energy and Navy) uložiti 510 miliona dolara do 2014. godine u proizvodnju biogoriva. Ovo otkriće predstavlja veliki podstrek proizvodnji biogoriva, ali takođe treba da služi kao podsetnik važnosti biodiverziteta i njegove uloge u inovativnim tehnikama, medicini i materijalima.

Linkovi:

• Energetska efikasnost – put do ekonomskog oporavka SAD - link
  • Destilerija viskija u Škotskoj - primer zelene industrijske zgrade - link
  • Pelene za bebe: novi izvor energije - link

ISTAKNUTE FIRME /slučajan izbor/

Koja vrsta pokrivke se nalazi na krovu vašeg objekta?