Nova glavna autobuska stanica u Novom Beogradu imaće 15 dolaznih i 58 odlaznih terminala, dok će buduća glavna železnička stanica imati 8 perona, rečeno je na predstavljanju urbanističko-arhitektonskog rešenja novih objekata u Bloku 42. Prvonagrađeno rešenje, koje će poslužiti kao osnova za dalju projektnu i plansku razradu, delo je autorskog tima "Proaspekt", koji čine Vladimir i Milan Lojanica.
Budući kompleks u Novom Beogradu, koji će osim železničke i autobuske stanice obuhvatati i atraktivan poslovni prostor, zauzimaće oko 21 hektar. Kada bude potpuno završen, u ovom delu grada trebalo bi da bude sagrađeno ukupno 180.000 kvadrata poslovnog prostora (obuhvatajući i objekte stanica). Poseban pečat ovoj lokaciji daće tri kule od 23 sprata, visine oko 70 metara.
Cilj konkursa bio je da se dobije najkvalitetnije urbanističko-arhitektonsko rešenje za nove saobraćajne terminale u centralnoj zoni Novog Beograda, kao i za poslovno-komercijalne sadržaje. Pobedničko idejno rešenje, kao i ostali radovi pristigli na konkurs, predstavljeni su danas u Urbanističkom zavodu grada Beograda.
Predstavljanju rešenja prisustvovao je i gradski menadžer, Goran Vesić, kao i direktor Urbanističkog zavoda, Nebojša Stefanović. Na osnovu prvonagrađenog rešenja, Urbanistički zavod će sada krenuti u izradu Plana detaljne regulacije.
- Bilo je veoma važno odabrati kvalitetno rešenje, jer se sada definiše budući izgled glavne autobuske stanice, koja će na ovom mestu ostati nekoliko narednih decenija. U prestonici će, takođe, postojati i još šest manjih autobuskih stanica, kada sadašnja glavna stanica bude izmeštena. Na njenom mestu realizovaće se projekat "Beograd na vodi" – kazao je Vesić.
- Ovim izmeštanjem ostvarićemo nešto čemu se težilo decenijama. Potrudićemo se i da sve druge vidove saobraćaja na neki način integrišemno i da Blok 42 postane nešto što do sada nije bio - istakao je gradski menadžer.
Investitor konkursa bila je Direkcija za građevinsko zemljište i izgradnju grada Beograda.
"Proaspekt" - pogled na autobusku stanicu iz pravca Jurija Gagarina
Urbanistički zavod sada će pristupiti izradi Plana detaljne regulacije, na osnovu prvonagrađenog rešenja. Neće sve ostati isto, nešto će sigurno biti menjano, ali će ovaj projekat poslužiti kao polazna tačka, dodao je Vesić.
Projekat "Proaspekta" će, takođe, biti unapređivan i drugonagrađenim rešenjem arhitekte Dragana Vukovića i "Kolubara invest gradnje", kao i sa još četiri otkupljena rešenja.
Vesić je dodao da će u sklopu novog kompleksa u Bloku 42 postojati oko 180.000 kvadratnih metara kvalitetnog poslovnog prostora, kao i da očekuje da će veoma brzo biti pronađene kompanije spremne da investiraju u njihovu izgradnju.
- Dobra strana i prednost ovog rešenja jeste mogućnost da se fazno gradi, što će verovatno i biti slučaj. Faze će zavisiti od toga kakve ćemo investitore imati. Za nas je najvažnije da sami, što pre, izgradimo autobusku stanicu - rekao je Vesić.
Kako je predviđeno, na novoj autobuskoj stanici biće mesta za oba operatera - i za BAS i za "Lastu".
Autor prvonagrađenog rešenja, arhitekta Vladimir Lojanica, istakao je da zadatak nije bio nimalo lak, te da je konkurencija bila veoma jaka.
- Možda je jedan od najtežih zadataka konkursa bilo pronalaženje saobraćajnog rešenja, zbog složenosti takvog "razvodnika" različitih vrsta saobraćajnih, pešačkih i kolskih kretanja - kazao je Lojanica.
- Nastojali smo da se arhitektura objekata uklopi u tradiciju i nasleđe modernizma Novog Beograda, odnosno da na adekvatan način ostavi pečat svog vremena - dodao je arhitekta.
Direktor Urbanističkog zavoda, Nebojša Stefanović, podsetio je da je na konkurs za izradu autobuske i železničke stanice stiglo 54 rešenja, od čega osam iz inostranstva - Italije, Bugarske, Nemačke i Velike Britanije. Inače, jedan od uslova za konkurisanje bio je i da vođa tima arhitekata ima licencu za projektovanje Republike Srbije.
"Proaspekt" - ulaz u autobusku stanicu
U ocenjivanju radova su uvaženi saobraćajni i urbanističko-arhitektonski kriterijumi, uklapanje u modernističku arhitekturu Novog Beograda, kao i mogućnost fazne realizacije. Kako je Stefanović kazao, odluka je bila teška, ali je žiri doneo jednoglasno.
Do kraja juna biće pripremljen katalog svih radova, a biće organizovane i stručne rasprave. Takođe, do kraja juna u holu zagade Urbanističkog zavoda, u Palmotićevoj 30, biće postavljena i izložba svih radova koji su pristigli na konkurs.
Evo nekoliko detalja iz prvonagrađenog rada tima "Proaspekt".
Autobuska stanica zauzima centralnu teritoriju bloka, železnička stanica smeštena je uz severnu ivicu peronskih potrojenja i između njih. Komercijalno-poslovni centar smešten je uz deo bloka zahvaćen ulicama Jurija Gagarina i Antifašističke borbe. Supermarket je lociran uz ivičnu zonu bloka, duž Ulice Jurija Gagarina.
Autobuska stanica i železnička stanica imaće pristupnu zonu, staničnu zgradu i perone. Komercijalni sadržaji biće smešteni u tri podceline: neposredno uz stanične objekte, u terenu (kao zasebna blokovska podcelina) i u poslovnim kulama.
Ovim rešenjem, planirano je da celokupan kompleks bude sagrađen u nekoliko faza. U prvoj fazi, predviđena je izgradnja autobuske stanice u obimu koji zadovoljava trenutne potrebe vezane za izmeštanje savskog amfiteatra. Nije nužno da se odmah grade svi peroni, kao ni svi sadržaji u prizemlju niti na spratu ovog kompleksa. Druga faza podrzumeva dopune sadržaja autobuske stanice, kao realizaciju železničkog kompleksa, i to u dva koraka – faza 2a: pristupni trg i "vestbil" sa izlaskom na perone koji u fazi 2b mogu dobiti i proširenja, do regulacionih linija železnice.
U trećoj fazi, pretpostavljena je mogućnost realizacije hotelskog kompleksa, poslovno-trgovačkog centra i sadržaja trgovina i usluga. U poslednjoj, četvrtoj fazi, u planu je realizacija preostalih poslovnih sadržaja. Takođe, ukoliko železnički peroni ne budu do tada natkriveni, to će biti urađeno u ovoj fazi.