Radovi na budućoj železničkoj stanici Nacionalni stadion postaju sve izvesniji, nakon što je Agencija za prostorno planiranje i urbanizam Srbije oglasila javnu prezentaciju urbanističkog projekta za izgradnju ovog saobraćajnog čvorišta. Urbanistički zavod Beograda je obrađivač projekta koji je fokusiran na prvu fazu gradnje kompleksa.
Predviđeno je postavljanje dvokolosečne pruge namenjene putničkom saobraćaju (Foto: Fenwick Iribarren Architects)
Ukupna površina kompleksa obuhvataće oko 12,81 hektar, dok je u okviru prve faze planirano uređenje 4,67 hektara. U ovom delu projekta predviđeno je postavljanje dvokolosečne pruge namenjene putničkom saobraćaju, kao i izgradnja pothodnika sa stepenicama i liftovima, koji će omogućiti direktnu vezu sa staničnim trgom i samim Nacionalnim stadionom, piše portal eKapija.
Osim toga, projektom su predviđeni objekti neophodni za funkcionisanje stanice, uključujući staničnu zgradu, objekat za signalizaciju i telekomunikacije, GSMR stub za mobilne komunikacije železnice, kao i prilazni put sa parking mestima namenjenim službenim vozilima. U planu je i stanični trg, kao i javne zelene površine na tri platoa.
Buduća železnička stanica Nacionalni stadion u ovoj fazi će biti krajnja tačka pruge, dok je dugoročno planirano da služi kao prolazna stanica na liniji Zemunsko polje - Nacionalni stadion - Obrenovac. Planirano je da prima i otprema putnike isključivo u unutrašnjem saobraćaju.
Kako eKapija navodi, idejno rešenje obuhvata dva natkrivena perona povezana pothodnikom koji omogućava pristup staničnoj zgradi. Ova zgrada će biti organizovana u četiri funkcionalne celine: službeni deo za osoblje, prostor za putnike, ulaz u pothodnik sa stepeništem, liftom i svetlarnikom, kao i natkriveni stanični trg koji povezuje javni deo objekta sa ulazom u pothodnik.
U planu je izgradnja pothodnika sa stepenicama i liftovima (Foto: Fenwick Iribarren Architects)
Projekat predviđa prizemnu građevinu sa ravnim ozelenjenim krovom i dve lanterne koje će osvetljavati pothodnik i trg. Ukupna bruto površina zgrade iznosi 713,57 kvadratnih metara.
Buduće širenje kompleksa
U drugoj fazi je planirano proširenje železničke infrastrukture na liniji od Nacionalnog stadiona do Obrenovca, kao i dodatni sadržaji u okviru kompleksa. Pored saobraćajne infrastrukture, predviđeni su komercijalni i javni objekti – prostori namenjeni obrazovanju, kulturi, zdravstvu i sportu, kao i ugostiteljski, poslovni i turistički kapaciteti.
U sklopu kompleksa biće izgrađeni i servisni, logistički i tehnički objekti, zajedno sa parkinzima, garažama i zelenim površinama koje će doprineti estetici i funkcionalnosti prostora.
Trasa pruge i stanice na ruti
Predviđena pruga je projektovana za maksimalnu brzinu do 120km/h, a na trasi su četiri mosta, nadvožnjak i podvožnjak. Stanica Nacionalni stadion biće povezana sa stanicom Zemunsko polje posebnim kolosecima za svaki smer, čime se obezbeđuje efikasan protok putničkog saobraćaja.
Idejno rešenje obuhvata dva natkrivena perona povezana pothodnikom (Foto: Fenwick Iribarren Architects)
Na deonici od Zemunskog polja do Nacionalnog stadiona planirana su sledeća železnička stajališta:
- Zemunsko polje (postojeća stanica na pruzi Beograd – Novi Sad – Subotica - državna granica);
- Singidunum – novo stajalište na 7,27km;
- Aerodrom – novo stajalište na 11,03km;
- Surčin – novo stajalište na 14km;
- Železnička stanica Nacionalni stadion – nova stanica na 17,8km.
Projektanti i dalje aktivnosti
Idejno rešenje za staničnu zgradu razvila je kompanija VS INFRA DESIGN D.O.O, dok je koncept dizajna osmislio arhitektonski biro Fenwick Iribarren Architects. Javna prezentacija projekta otvorena je do 10. marta, kada će svi zainteresovani moći da iznesu svoje komentare i sugestije.