U planu je realizacija ambicioznog projekta podvodnog tunela dužine 27 kilometara koji bi integrisao brze železničke linije Evrope sa severoafričkim mrežama, a rok za završetak je postavljen za 2030. godinu. Ovaj projekat, čija se vrednost procenjuje na 6 milijardi evra, predviđa povezivanje španskih železničkih pruga sa marokanskom brzom prugom Al Boraq, koja je puštena u rad 2018. godine i dostiže brzinu od 320 kilometara na sat.
Gibraltar (Foto: PIxabay)
Putovanje bi započelo u Madridu, prolazilo ispod Gibraltarskog moreuza i završavalo u Kazablanki. Za razliku od avionskog leta iz Madrida do Kazablanke koji traje jedan sat i 50 minuta, putovanje vozom bi trajalo pet i po sati.
Razvoj projekta započet je strateškim planiranjem, a završetak izgradnje tunela planira se za šest godina, uskladu sa planom da tri zemlje - Španija, Portugal i Maroko - budu domaćini Svetskog prvenstva u fudbalu 2030. godine. Troškovi izgradnje se procenjuju na preko 6 milijardi evra, mada zvanične cifre još uvek nisu objavljene, piše britanski Independent.
Prošlog juna, španska vlada usmerila je finansijska sredstva EU u iznosu od 2,3 miliona evra za studiju izvodljivosti projekta koji bi povezao Evropu i Afriku preko Gibraltarskog moreuza. Španska ministarka za transport Raquel Sanchez naglasila je da ovim otpočinje nova faza u projektu koji datira još iz 1979. godine, kada je prvi put ozbiljno predložen.
Tunel bi mogao biti sličan onome između Dovera i Kalaisa. Istraživanja terena od strane Marokanske nacionalne kompanije za studije moreuza (SNED) i Španskog društva za studije fiksne komunikacije preko Gibraltarskog moreuza (SECEGSA) ukazala su na brojne logističke izazove. Najdublja tačka moreuza doseže 900 metara, a zona je poznata po redovnoj seizmičkoj aktivnosti, što dodatno komplikuje izgradnju.
SECEGSA procenjuje da bi preko 12,8 miliona putnika godišnje moglo koristiti ovaj prelaz, dok bi trgovina između dva kontinenta mogla porasti za 13 miliona tona tereta, ukoliko projekat bude uspešno realizovan.