Duž svega sedam odsto auto-puteva u Srbiji podignute su barijere za zaštitu od buke. Procena je da je na oko 700 kilometara državnih puteva prvog reda do sada postavljeno oko 50 kilometara konstrukcija. Prve su ugrađene na jugu Koridora 10, ali će biti postavljene i na ostalim deonicama koje se završavaju, kao i na auto-putu Beograd -južni Jadran. Ima, međutim, mnogo više lokacija na kojima se građani žale da ne mogu da žive od buke koju danju i noću stvaraju automobili.
Pet godina se pričalo o postavljanju zvučne izolacije na auto-putu kroz Beograd, a stanari zgrada duž najprometnije saobraćajnice dočekali su njihovu izgradnju.
- Trenutno se postavlja zid na Bežanijskoj kosi, a uskoro bi trebalo da otpočne izgradnja na lokaciji kod zgrade Hitne pomoći, kao i u Vrčinu, a ukupna dužina ovih barijera je 3,6 kilometara - objašnjavaju u Putevima Srbije. - Radovi bi trebalo da se završe početkom naredne godine.
Ilustracija (www.pixabay.com)
Na buku koja potiče od saobraćaja Putevima Srbije su se prethodnih godina žalili stanari beogradskih blokova 37, 29 i 22, na potezu od Autokomande do Dušanovca, u delu Čukaričke padine pored novog puta za Obrenovac, a tražili su postavljanje zaštitne ograde i kod obilaznice oko Sombora i na deonici auto-puta E70 na izlazu iz Subotice.
Mesto gde će barijere biti postavljene zavisi od ispitivanja jačine buke. Propisi nalažu da se svaka dnevna buka mora svesti na nivo do 65 decibela, dok nivo buke noću u stambenim zonama ne sme prelaziti 55 decibela. Vozila na auto-putu stvaraju prosečno buku jačine 80 decibela i time ozbiljno narušavaju zdravlje građana koji žive u blizini saobraćajnica.
Smetnje zbog buke mogu biti veoma različite, od lakših poremećaja funkcije do trajnih oštećenja pojedinih organa. Nekada se smatralo da je dejstvo buke ograničeno na organ sluha, ali je dokazano da je njeno dejstvo na druge organe mnogo složenije. Buka ozbiljno pogađa nervni sistem, a utiče i na srce, krvni pritisak, digestivni trakt i mnoge druge organe. Pored direktnog štetnog dejstva na zdravlje čoveka, buka posredno utiče na dnevne aktivnosti, kvalitet života i rezultate rada.
Zidovi za zaštitu od buke do sada su postavljeni na obilaznici oko Beograda, na potezu od Niša do granice sa Makedonijom i na novootvorenim deonicama između Niša i Dimitrovgrada. Na ulasku u Novi Sad izgrađen je jedan, kao i na početku novog mosta preko Save u Beogradu. Osim dva zida, kod Bežanijske kose i kod Hitne pomoći, biće postavljeno i pet zaštitnih barijera kod Vrčina.
- Podaci o nivoima buke u naseljenim mestima se pribavljaju izradom strateških karata buke i monitoringom - objašnjavaju u Putevima Srbije. - Strateške karte buke za celu mrežu državnih puteva Srbije su urađene u periodu od 2014. do 2016. godine na svim deonicama koje prekoračuju prosečni godišnji saobraćaj od tri miliona vozila. Monitoring buke uz auto-put kroz Beograd konstatovao je znatna prekoračenja dozvoljenih nivoa buke.