Jedno od važnijih turističkih čvorišta u Beogradu je savsko pristanište kod Brankovog mosta, glavna kapija za veliki broj gostiju koji sa proputovanja u grad pristižu turističkim brodovima. Iz tog razloga pripremljen je plan uređenja čitave priobalne zone, od Brankovog mosta do Beton hale, uključujući i rekonstrukciju Karađorđeve ulice u dužini od 500 metara. Plan uređenja ove obale urađen je po konceptu poznatog arhitekte Borisa Podreke, koji trenutno učestvuje i na projektu uređenja Kosančićevog venca i proširenju pešačkih zona u centru grada.
Ova rekonstrukcija na odmeren način tretira prostor i bez velikih zahvata donosi neka vrlo važna funkcionalna poboljšanja. Planirana je temeljna rekonstrukcija dela Karađorđeve ulice od Brankovog mosta do Kalemegdana, uz popločavanje kolovoza, prosiršenje torotara, premeštanje šina na sredinu kolovoza i uređenje oronulih fasada duž ulice. Kao važno funkcionalno unapređenje ističe se proširenje trotoara, koji će pored udobnosti pešaka doprineti boljem iskorišćenju komercijalnih potencijala u prizemlju objekata. Lep doprinos ovoj ambijentalnoj celini biće lepezasto ređana kaldrma na kolovozu, a granitni trotoari dobiće drvored celom dužinom leve strane.
Ilustracija (www.pixabay.com)
Kako bi se omogućio prostor za šire trotoare, tramvajska pruga biće blago pomerena ka reci, a planirano je i formiranje novih tramvajskih stajališta. Tramvajske baštice biće popločane kamenim kockama, a kontaktna mreža se premešta na centralne stubove unutar baštica, čime se uklanja postojeća mreža kablova iznad ulice. Pored ovoga, planiran je i novi terminal za autobuse koji prevoze goste sa pristaništa. Do sada je autobusima bilo dozvoljeno da prelaze prugu i da po turiste silaze skroz do reke, međutim nakon rekonstrukcije biće formirana posebna parking mesta uz ulicu, čime će biti uklonjen sav saobraćaj sa šetališta. U skladu sa već usvojenim prostornim planom projekta „Beograd na vodi“, desna saobraćajna traka koja obilazi stub Brankovog mosta postaće dvosmerna saobraćajnica produžena ka Savskom amfiteatru.
Uz rekonstrukciju Karađorđeve ulice obuhvaćeno je i uređenje javnih zelenih prostora uz reku, rekonstrukcija šetališne promenade i biciklističkih staza. Šetalište je planirano od kompozitnog drveta uz rekonstrukciju postojeće biciklističke staze, dok je zeleni pojas u nastavku zamišljen kao prostran parkovski prostor ispresecan pešačkim stazama od utabane zemlje (terra battuta). Uz samo šetaliste planirana je gradnja turističkog paviljona sa suvenirnicom kao i dečije igraliste. Projekat takođe obuhvata i uređenje platoa ispred velikog stepeništa i njegovo dalje povezivanje sa savskim šetalistem.
Projekat uređenja ima dosta ograničenja, ali čini važan iskorak ka željenom cilju na ovom delu savske obale. U tom smislu, uređenje je usklađeno sa postojanjem železnicke pruge, ali se u daljoj razradi planira njeno uklanjanje, kao i prenamena železničkog tunela za javne, kulturno-umetničke i druge komercijalne sadržaje. Dalji razvoj ovog gradskog poteza biće mnogo izazovniji, a naredni koraci u obnovi istorijskog jezgra morali bi da obuhvate rekonstrukciju nedostajućih objekata uličnog fronta i njegovo povezivanje sa Kosančićevim vencem.