Ovogodišnja letnja sezona trebalo bi da bude poslednja u kojoj će turisti preko Srbije odlaziti na letovanje u Grčku vijugavim putem kroz Grdeličku klisuru. Već dogodine do egejske obale stizaće savremenim auto-putem. To isto važi i za turske gastarbajtere, koji će još samo ovog leta kroz našu zemlju do Bugarske putovati tesnim drumom kroz Sićevačku klisuru. Mart 2017. godine krajnji je rok da oba kraka Koridora 10 budu potpuno završena.
- Od Horgoša do Preševa i od Horgoša do Dimitrovgrada moći ćete svuda da idete auto-putem najkasnije do marta 2017, a pokušaćemo da to bude do kraja 2016. godine – rekao je premijer Aleksandar Vučić u novembru 2015. na otvaranju deonice auto-puta Vladičin Han-Donji Neradovac kod Vranja.
Ilustracija (www.pixabay.com)
To je novi rok, premda su on i resorna ministarka Zorana Mihajlović ranije najavljivali da će auto-put, koji vodi ka makedonskoj i bugarskoj granici, biti izgrađen do kraja ove godine. Očigledno je da će datum završetka na nekim delovima morati da bude produžen, jer su kasno ugovoreni ili su zahtevni za gradnju. Takav je slučaj sa deonicom od tunela Manajle do Vladičinog Hana na južnom kraku. Ona je ugovorena u aprilu prošle godine sa rokom izgradnje 720 dana. Do marta 2017. godine.
U Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture upozoravaju da treba imati u vidu da je geologija Grdeličke i Sićevačke klisure nedovoljno istražena, kao i da se pri izgradnji tunela Manajle i Predejane dužine od ukupno 2,8 kilometara na svakih metar menja sastav terena.
- Posle kišnih sezona sve su učestalija klizišta. Takve i slične nepredvidive okolnosti mogu da pomere završetak koridora za nekoliko meseci – objašnjavaju u Ministarstvu.
Da bi na celom putu ka Makedoniji saobraćaj krenuo u šest traka, potrebno je asfaltirati još oko 40 kilometara auto-puta, probiti dva tunela i izgraditi 41 most.
Deonica od Vladičinog Hana do Donjeg Neradovca dužine 26,3 kilometra, završena je i puštena u saobraćaj 28. novembra. Sledeća deonica od ovog mesta do Srpske Kuće otvorena je pre dve godine, kao i deo auto-puta od Levosoja do granice s Makedonijom. Do kompletiranja tog dela trase deli nas još osam kilometara, koje je trebalo da finansira grčki „Helenik plana”. Taj deo od Srpske kuće do Levosoja prebačen je na budžetsko finansiranje i dodeljen domaćim firmama „Srbija auto-put” i MBA „Ratko Mitrović niskogradnji“ da ih završe do kraja ove godine.
U maju 2016. u saobraćaj će biti pušteno oko šest kilometara od Grabovnice do Grdelice. I naravno ostalo je da se završe deonice kroz Grdeličku klisuru. Od Grdelice do Vladičinog Hana.
Na istočnom kraku od Niša do Dimitrovgrada radovi sporije napreduju i završeno je tek 54 odsto radova.
Uoči Nove godine kod Bele Palanke puštena su u saobraćaj 23 kilometra na potesu Crvena Reka-Čiflik-Staničenje. Od toga je 13 kilometara u punom profilu auto-puta sa šest traka. Dok je deo između Čiflika i Staničenja uključen u saobraćaj u poluprofilu auto-puta.
Premijer je obećao da će svih 87 kilometra biti gotovi u narednih 15 meseci. On je rekao da mora da se završi i tunel Bancarevo i deo auto-puta do Dimitrovgrada.
- Mi ovaj put moramo da otvorimo u potpunosti do marta 2017. godine. Posle toga želim da udvostručimo broj putnika, da više zarađujemo od putarina, da u objektima uz auto-put zaposlimo još ljudi – rekao je Vučić.
Na istočnom kraku ostali su da se urade i tuneli Progon i Pržojna Padina. Potom deo od Proseka do Crvene reke, od Staničenja do Pirota i od Pirota do Dimitrovgrada. Tu je i obilaznica oko Dimitrovgrada za koju će treći put biti izabran izvođač radova, pošto je „Alpina“ bankrotirala, a sa bugarskim „Trejsom“ je raskinut ugovor zbog nepoštovanja rokova.