Novca ima, ali je gradnja opet stala. Samo pet meseci pošto su posle jednogodišnjeg prekida nastavljeni, kako saznaju „Novosti“, radovi na novom Žeželjevom mostu ponovo su u zastoju, što ozbiljno preti da ugrozi njegov završetak i do produženog roka – novembra 2016.
Razlog je zahtev firme „Pro Lifting“, podizvođača „Mostogradnje“, da joj se odmah isplate obavljeni radovi u proteklih pet meseci. Njihova specijalna dizalica je na jedan od lukova, koji se montira na novosadskoj obali, podigla 40, od ukupno 54 elementa i – stala.
Ilustracija (www.pixabay.com)
- Oni traže da im se to odmah plati, ali špansko-italijanski konzorcijum AZVI, koji je glavni izvođač radova i koji ima novac, po zakonu to ne može da uradi direktno, već preko „Mostogradnje“. A ovi imaju toliko neplaćenih dugovanja da je izvesnije da će neko od poverilaca te pare uzeti pre nego što stignu do „Pro Liftinga“ – objašnjava naš izvor iz pokrajinske administracije.
Ukupna vrednost novog Žeželjevog mosta je, da podsetimo, 48,3 miliona evra, od čega AP Vojvodina daje 14,7 miliona, grad Novim Sad 7,4 miliona, a EU 26,2 miliona. Do završetka montaže novosadskog luka, koja sada stoji, ostalo je da se podignu još samo tri elementa, a kako će i kada će problem oko plaćanja podizvođača biti rešen, zasad niko ne zna.
- U igri je predlog da AZVI i „Pro Lifting“ naprave ugovor o cesiji, koji bi omogućio direktno plaćanje i oni su na to spremni, ali je neophodna i saglasnost „Mostogradnje“. Nije, međutim, zasad nema i konačan ishod je potpuno neizvestan – tvrdi izvor „Novosti“.
Nije, međutim, samo zastoj u montaži para lukova razlog za strahovanja da ni novi rok završetka mosta neće biti ispoštovan. Već dva meseca, naime, kasni i početak radova na rečnom stubu i neizvesno je kada će.
Reč je o jednom, od ukupno tri, oslonca (dva obalna, na bačkoj i sremskoj strani su ranije završena), koji će nositi celu konstrukciju novog Žeželjevog mosta.
Rokovi
Po ugovoru sklopljenom sa špansko-italijanskim konzorcijumom početkom 2011, most dug 474, a širok 30 metara trebalo je da bude gotov do 8. septembra 2013. Letos je rok produženo do 16. novembra 2016, dok su za demontažu postojećeg montažno-demontažnog mosta predviđena dodatna tri meseca.
Već viđeno
Zatoj u gradnji nastao jer „Mostogradnja“ nije plaćala svoje podizvođače, već je viđen na gradilištu novog mosta u julu, zbog problema sa uplatama firmi „Pro Industri“, angažovanoj na podvodnim radovima.