Organizacija „Transparentnost Srbije“ (TS) uputila je vladi, Ministarstvu finansija i svim poslaničkim grupama komentar i predloge na „lex specialis“ u vezi sa „Beogradom na vodi“, kojima se traži brisanje pojedinih odredbi za koje smatraju da su sporne.
Ilustracija (www.pixabay.com)
U komentaru „Transparentnosti“ tvrdi se da „lex specialis“ otvara mogućnost da se bez postupka javnih nabavki sa investitorom potpiše ugovor po kome će izgraditi objekte javne namene i to „prebiti“ za troškove uređenja građevinskog zemljišta.
TS navodi da je reč o radovima vrednim 33 milijarde dinara (oko 10 odsto vrednosti svih javnih nabavki u Srbiji u 2014. godini), te da je „zanimljiva podudarnost što je procenjena vrednost doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta gotovo identična – 33,7 milijardi dinara“.
Kako se navodi, otvaranje mogućnosti da se javne nabavke za radove poveravaju unapred određenoj firmi, bez nadmetanja, može rezultirati štetom po javna sredstva.
- Naime, u odsustvu konkurencije investitor koji izvodi takve radove će imati interes da prikaže što veću cenu radova, kako bi na taj način otplatio što veći deo doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta – ocenjuju u TS.
To, dodaje se, dalje stvara potrebu za kontrolom prikazanih troškova i „otvara mogućnost da dođe do spora između države/grada i investitora, do kojih ne bi došlo da se sprovodi javna nabavka i unapred precizno odredi cena koju će naručilac platiti za radove“.
U najboljem slučaju, ocenjuje TS, cena tih nabavki radova bila bi jednaka onoj do koje bi se došlo nadmetanjem, jer bi budući investitor mogao da se nadmeće sa drugim potencijalnim izvođačima.
„Transparentnost“ smatra da se iz predloženog zakona može zaključiti da bi ugovorom moglo biti predviđeno da investitor gradi objekte javne namene i da se zatim troškovi izgradnje tih objekata priznaju kao plaćanje doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta.
To je, tvrdi se, u suprotnosti sa odredbama Zakona o javnim nabavkama, koji je usvojen sa ciljem smanjivanja javnih rashoda, efikasnijeg korišćenja javnih sredstava i sprečavanja korupcije.
Međutim, tvrde u TS, predložena odredba govori o mogućnosti da se ugovor o poslu koji predstavlja javnu nabavku za radove poveri jednom potencijalnom ponuđaču, bez nadmetanja, da se cena i vreme plaćanja odrede naknadno i da se plaćanje izvrši kao kompenzacija, odnosno prebijanje međusobnih dugovanja ugovornih strana, što je u Srbiji zabranjeno.
TS je u komentaru iznela načelan stav da, u skladu sa odredbama Ustava Srbije o jedinstvu pravnog poretka zemlje i pravnom prirodom zakona, nije ispravan pristup niti dobra praksa da se po bilo kojem pitanju i oblasti predlažu i usvajaju akti u formi zakona koji će urediti odnose samo u jednoj, konkretnoj situaciji.
- Zbog tog principijelnog stava smatramo da bi ovaj predlog zakona trebalo povući, i zameniti ga, ukoliko vlada kao predlagač smatra da je to ispravno, predlogom izmena i dopuna Zakona o eksproprijaciji, Zakona o planiranju i izgradnji i eventualno drugih zakona – predlažu u „Transparentnosti“.
U komentaru se kritikuje i što se u obrazloženju „lex specialisa“ navodi da su za njegovo sprovođenje potrebna dodatna finansijska sredstva iz budžeta, a ne kaže se koliko je to novca i iz kojih izvora će biti obezbeđen.
TS navodi i da će otvaranje mogućnosti da se javne nabavke radova poveravaju unapred određenoj firmi, bez nadmetanja, kao očekivanu posledicu imati oštećenje legitimnih interesa drugih potencijalnih ponuđača i štetu po javna sredstva.
- Zbog toga je TS predložila da se ove odredbe brišu – zaključuje se u saopštenju objavljenom na sajtu „Transparentnosti“.
Skupština Srbije bi 2. aprila trebalo da počne sednicu na čijem dnevnom redu je Predlog zakona o utvrđivanju javnog interesa i posebnim postupcima eksproprijacije i izdavanja građevinske dozvole radi realizacije projekta izgradnje „'Beograd na vodi“, koji je podnela Vlada Srbije. Očekuje se da će rasprava o tom zakonskom predlogu započeti 3. aprila.