Mada je, iz redova svojevremenih podizvođača, bilo najava da bi posao mogao da krene od ove sedmice, tačnije u protekli ponedeljak, nastavak izgradnje novog Žeželjevog mosta, koji je deo Koridora 10, nije još počeo. Kako se nezvanično saznaje, neimara na gradilištu još uvek nema, jer još nisu potpisani dodatni ugovori između investitora JP „Železnice Srbije“ i glavnog izvočađa radova na Žeželjevom mostu špansko-italijanskog konzorcijuma „Azvi“.
Ilustracija (Foto: Pixabay.com)
Zastoj u potpisivanju ugovora sa izvođačem, sa kojim je doduše i do sada bilo izuzetno puno problema, pretpostavlja se nastavljen je, prvo zbog najava, a onda i smene prvog čoveka „Železnice Srbije“ Dragoljuba Simonovića, do koje je došlo odlukom Vlade R. Srbije na njenoj sednici održanoj u Nišu.
Sagovornik „Dnevnika“ kaže da se papiri oko nastavka radova mogu završiti za sedam dana, eventualno dve sedmice, ali zvanični investitor, „Železnica Srbije“, niije dostavila ni jedan zvaničan podatak u vezi nastavka gradnje jednog od najvitalnijih saorbaćajnih objekata u Srbiji. S druge strane, direktori i vlasnici dva preduzeća, novosadske firme „Pro industry“ Jovan Brkić i „LS kranovi“ iz Rume Janko Lalić nisu uopšte bili štedljivi na rečima i komentarima.
Njihove firme, uz još dva-tri preduzeća angažovala je beogradska „Mostogradnja“. Naime „Azvi“ je uposlio „Mostogradnju“ kao podizvođača, a Beograđani nove podizvođače. Prvi čovek ovdašnje firme „Pro industry“, Jovan Brkić kazao je da su njegovi radnici i operativa spremni da krenu u nastavak izgradnje Žeželjevog mosta, pod uslovom da „Mostogradnja“ prvo namiri celokupan dug prema njegovoj firmi.
- Prošle sedmice dobili smo svega 1,8 miliona dinara, što je odmah otišlo državi za PDV, a ostatak do 15 miliona dugovanja čekamo da nam tek bude uplaćeno. Aneks ugovora smo poslali, pa kada pare, koje čekamo više meseci, stignu krenućemo i mi da radimo – napomenuo je Brkić.
I vlasnik rumskih „LS kranova“ Janko Lalić deli mišljenje svoga novosadskog kolege.Tek kada celokupan dug bude namiren, a on se kreće od 53 miliona dinara „Mostogradnja“ može da računa na usluge njegove firme. „LS kranovi“ je preduzeće specijalizovano za podizanje teškog tereta pomoću dizalica i kranova, dok se „Pro indsutry“ uglavnom bavi podvodnim, hidrotehničkim i i hidrograđevinskim radovima u zemlji i inostranstvu.
Izgradnja novog Žeželjevog mosta od početka je išla „traljavo“. Umesto da se počne s radovima u martu 2011 godine gradilište je otvoreno tek u maju 2012. godine. Kašnjenje radova pravdano je čekanjem da se završi glavni projekat ali i izuzetno dugom procedurom oko ishodovanja dokumentaicije za gradnju, uključujući i građevinsku dozvolu. Odmah na startu je bilo i nesporazuma između investitora „Železnice Srbije“ koje su dobile posao od Vlade Srbije i izabranog izvođača radova konzorcijuma „Azvi“. Izvođač je tražio izmene ugovora u delu vrednosti celog projekta ali i prolongiranja roka završetka sve do jula 2015.
Prvobitni rok za završetak novog mosta bio je novembar 2013. godine, ali prema procenama upućenih u ceo projekat i probleme koje on nosi sa sobom, do sada nije urađeno puno, odnosno smatra se da je gotova tek jedna trećina posla. Novi most treba da bude svojevrsni omaž starom Žeželjevom mostu. izgrađenom daleke 1961. godine, a srušenog tokom NATO bombardovanja u aprilu 1999. godine, tako da će se najočiglednija razlika između starog i novog mosta ogledati u izboru osnovnog materijala.
Umesto betona dominiraće čelik, most treba da bude dug 440 metara, širok 25 metara s dva železnička koloseka, dve trake za drumski sabraćaj i dve pešačko-biciklističke staze. Vrednost radova, kako je svojevremeno bilo najavljivano, je 45,3 miliona evra. Most sufinasiraju Evropska unija, AP Vojvodina i Grad Novi Sad. Izgradnju čelične konstrukcije novog mosta treba da finansira EU iz bespovratnih sredstava IPA fonda sa 26,2 miliona evra dok je na Gradu i Pokrajini da izdvoje 19,1 miliona evra za demontažu privremenog i montažu novog mosta.
Podizvođači blokiraju gradilište?
Pored toga što su odlučni da, ukoliko potraživanja ne budu namirena, neće prihvatititi novi poslovni agnažman, Brkić i Lalić su upozorili da neće dozvoliti ni drugim podizvođačima da eventualno izađu na gradilište novog „Žeželja“.
- Naši zaposleni će ih u tome onemogućiti. Jednostavno ćemo blokirati celo gradilište – rekli su Jovan Brkić iz „Pro industry“ i Janko Lalić iz „LS kran“.