Počela je izgradnja nove istraživačke stanice British Antarctic Survey (BAS) koja je projektovana u skladu sa kriterijumima sigurnosti kada su ekstremni i izazovni vremenski uslovi u pitanju. Projekat karakteriše aerodinamični krov koji odbija vetar. U planu je da objekat bude završen 2023. godine.
Izgradnja aerodinamične istraživačke stanice na Antarktiku (foto: Hugh Broughton Architects)
Radovi su započeti u januaru, u znak obeležavanja 200. godišnjice od prve posete britanskog pomorskog oficira Edwarda Bransfielda Antarktiku. Projekat izgradnje vodi Antarctic Infrastructure Modernisation Partnership. Ovo partnerstvo čine Hugh Broughton Architects - firma odgovorna za Halley VI, zajedno sa kompanijama NORR Architects, Turner & Townsend, BAM i Sweco. Projekat je deo tekućeg programa modernizacije BAS-ove istraživačke stanice "Rothera" na ostrvu Adelaida na Antarktiku.
Dvospratni objekat od 4.500 kvadratnih metara zameniće više postojećih zgrada raspoređenih u okviru istraživačke stanice "Rothera" koje se smatraju zastarelim ili previše skupim za održavanje. U okviru njega će se nalaziti područja za pripreme za terenske ekspedicije, prodavnica, medicinska ustanova, kancelarije, prostori za rekreaciju, radionice i još mnogo toga.
Ono što izdvaja ovaj objekat jeste dopadljiv krov koji odbija vetar, projektovan da ublaži efekte ekstremnih uslova. Nije dovoljno samo sačuvati naučnike od hladnoće, već su uloženi i napori da se podrži njihovo blagostanje i minimiziraju efekti sezonskog afektivnog poremećaja. To uključuje projektovanje otvorenog prostora sa krovnim prozorima koji maksimalno povećavaju prirodno osvetljenje i živopisan dekor.
Izgradnja aerodinamične istraživačke stanice na Antarktiku (foto: Hugh Broughton Architects)
Iz kompanije Hugh Broughton Architects izjavili su da je energetski efikasan, aerodinamični dizajn objekta orijentisan na prevladavajući vetar i da koristi deflektor za usmeravanje vazduha pri većim brzinama niz zavetrinski deo, smanjujući nagomilavanje snega po celom obodu zgrade. Ovo je prvi put da se deflektor za sneg i vetar koriste u ovoj meri na Antarktiku. Ramboll je pažljivo razmotrio orijentaciju zgrade, i uz korišćenje tehnika za pravljenje snega, procenjen je optimalni položaj objekta kako bi se ublažili zahtevni uslovi na Antarktiku.
Nad krovom se uzdiže kontrolni toranj sa kog se pruža panoramski pogled od 360 stepeni na stepenište, pristanište i stanice. Bledoplava boja objekta inspirisana je tonovima neba Antarktika. Ova boja minimizira uticaje degradacije od visokog nivoa UV zraka, što je obeležje Antarktika.
Objekat je obložen metalnim, kompozitnim panelima i trostrukim zastakljenjem u cilju stvaranja nepropusnog i toplotno-efikasnog prostora, što će umanjiti i potrebnu energiju. Ove izolacione panele projektovao je Hugh Broughton Architects.
Proces izgradnje predstavlja velike logističke izazove jer se materijal potreban za izgradnju objekta prvo mora dopremiti brodom, nakon istovara u kontejnere. Potom se rad nastavlja u skladu sa strogim vremenskim okvirom kako bi se osiguralo da ne dođe do neplaniranih zastoja ili incidenata.
Projektu će biti dodeljen BREEAM standard zelene gradnje, mada se još uvek ne zna šta će od održivog dizajna uključivati.