Da li ste ikada prelazili ulicu a da vam je na pola puta zeleno svetlo prešlo u crveno i nateralo vas da pojurite na drugi kraj? Odgovor je skoro sigurno da. Ako ste u Londonu, to međutim može uskoro biti stvar prošlosti, pošto je kompanija Transport fot London (TfL) najavila predstojeće testiranje „inteligentnih“ pešačkih prelaza.
Tehnologija nazvana Pedestrian Split Cycle Offset Optimisation Technique (SCOOT) je deo programa vrednog dva do 4 milijarde funti koji za cilj ima da poboljša puteve u narednih deset godina i smanji broj poginulih u saobraćaju u glavnom gradu za 40 odsto do 2020. godine.
Tehnologija SCOOT se bavi problematikom kako pravilno izmeriti vreme potrebno za prelazak pešaka na takav način da što je više moguće ljudi pređe ulicu sa zelenim svetlom, uz osiguravanje neometanog i glatkog protoka saobraćaja. Ovo je posebno teško postići u oblastima sa velikom gustinom saobraćaja.
Idealno, zeleno svetlo bi trebalo da bude tempirano tako da omogući prelaz svima, ali pešački saobraćaj nije uniformisan i ono što funkcioniše za dvoje ljudi ne mora da funkcioniše i za desetine. Što je još gore, postoji i problem kada pešaci pritiskaju dugme za prelazak ulice, a zatim pređu mimo zelenog svetla ili se jednostavno udalje od prelaza, što stvara nepotrebne gužve.
Pešačka tehnologija SCOOT nastoji da popravi ovo korišćenjem video kamera koje bi brojale ljude u digitalnoj „kutiji“ na trotoaru pored prelaza. Ukoliko je veliki broj ljudi primećen, sistem menja tajming zelenog svetla za pešake kako bi omogućio bezbedan prelaz većem broju ljudi. Pored toga, ako niko nije na prelazi, ili ako neko pritisne dugme za prelaženje, a zatim prođe na crvenom svetlu ili prosto ode, sistem se prebacuje na „otkazivanje zahteva“ i ne aktivira zeleno svetlo.
Sistem takođe povećava bezbednost pešaka usvajanjem tehnike koja je poznata pod imenom „puffin crossing design“. Za razliku od starog tipa prelaza, pelican crossing, koji se koristi u Velikoj Britaniji, gde je svetlosni znak za prelaz prikazan prekoputa ulice, signal za prelaz se prikazuje iznad dugmeta za prelaz ulice. Ovo primorava pešake da pogledaju u pravcu dolazećeg saobraćaja dok čekaju da se svetlo promeni, što smanjuje šansu stupanja na ulicu ispred nadolazećeg automobila.
Najavljena u objavi od strane gradonačelnika Londona, Borisa Džonsona, i kompanije TfL, tehnologija inteligentnog prelaza SCOOT je označena kao prva takva na svetu. Ona je bazirana na sistemu Vehicle SCOOT koji je razvijen od strane Istraživačke laboratorije za saobraćaj u saradnji sa industrijom saobraćajnih sistema Velike Britanije, koji koristi senzore na raskrsnicama kako bi sakupio saobraćajne podatke i kompjuterski sistem koji podešava tajming svetlosnih signala kako bi omogućio što efikasnije funkcionisanje saobraćaja. On je izazvao kontroverze tokom Olimpijskih igara 2012. godine, kada je bio programiran da omogući službenim vozilima brže kretanje kroz glavni grad.
Pešački sistem SCOOT će biti testiran na prelazima visoke gustine saobraćaja, a prvi sistem je instaliran ispred stanica podzemnog metroa Balham i Tooting Bec. Gradonačelnik Londona Boris Džonson je izjavio: „Oduševljen sam što je London prvi grad na svetu gde se testira ova najsavremenija tehnologija, koja će imati koristi svim pešacima i učesnicima u saobraćaju širom grada.“