Da li će nova era arhitekture biti era IKEA urbanizma? IKEA je predložila da izgradi kompletno naselje u Istočnom Londonu (East London). Švedski gigant koji se bavi proizvodnjom nameštaja pokušava da sprovede svoje ideje i koncepte u novim oblastima znanja i urbanizma.
Nakon prodora u enterijer svake pojedinačne porodice sa jeftinim nameštajem i uvođenjem IKEA standardne kuće koju radi kćerka kompanija BoKlok, čini se da je vreme za kompletan IKEA komšiluk, prenosi Huffington Post, LandProp - takođe deo IKEA grupe - planira da izgradi naselje od 1.200 kuća, prodavnica, kafića i hotel sa 350 soba.
Celih 10,52 hektara zemljišta u blizini Olimpijskog parka u Stratfordu biće okruženo sa dva plovna puta i imaće vodu kao centralni koncept. Londonska nova "mini-Venecija" ponudiće sve mogućnosti za stanovnike u cilju iskorišćenja maksimum potencijala njihovih lokacija pored vode korišćenjem pristaništa, usluga vodenih taksija, pa čak i sa plutajućim koktel barom. Celokupna operacija izgradnje bi trebalo da počne u 2013. godini, nakon dobijanja potrebnih dozvola.
"Cilj je da se stvori prijateljska idila susedstva, sa dvorištima i javnim trgovima koje ohrabruju interakciju, dok će neprilagođeni aspekti života biti svedeni na minimum. Automobili će biti parkirani u podzemnim parkiralištima i smeće će se diskretno odlagati kroz podzemne tunele. Škole, zdravstvene ustanove i jaslice biće izgrađene u cilju smanjenja nezgodnog putovanja ka drugim delovima grada."
Da, jednostavan i pristupačan porodični proizvod upakovan u prijemčivom dizajnu, kao što i možemo očekivati od najvećeg prodavca nameštaja na svetu. Ljudi koji kupe taj proizvod mogli bi da ga zavole i gradonačelnik Londona, Boris Džonson (Boris Johnson), je entuzijasta i sa ponosom ističe kako je ovo druga po veličini privatna investicija koja će se pojaviti nakon Olimpijskih igara 2012 u Statfordu (druga je tržni centar Westfield Shopping mall).
Ali da li je to dobro za profesionalne oblasti arhitekture i urbanizma? Kao eksperiment, to je sjajno. Da li će ovi principi, logike i ideje multinacionalne kompanije funkcionisati onda kada budu kopirani na urbanizam? Da li savršeno susedstvo koje odgovara svima postoji? Kao eksperiment je zanimljivo, a takođe i za blogere i druge medije je lepo. Ali da li IKEA može da uradi isto sa urbanizmom kao što je uradila sa enterijerom?
Da li je ona u stanju da stvori susedstva koja su udobna, jeftina, dobrog izgleda i popularna kod većine kao što je to slučaj sa njenim nameštajem? Možda i može, sa njenim kapacitetom da organizuje velike površine, kao što je IKEA radila sa njenim prodavnicama koja su se skoro pretvorila u kompletna sela.
Sa druge strane, trebalo bi da zaključimo da urbanizam tipa "jedna veličina odgovara svima" neće biti dobar za raznovrsnost i atraktivnost gradova uopšte. Zamislite isti broj ljudi koji živi u IKEA kući kao posedovanje istog ormana iz asortimana kompanije IKEA... Ova naselja nemaju za cilja da rešavaju probleme ili da unaprede gradove u izvosnoj meri.
U suštini, ona postoje da zarade novac za kompaniju. Jednostavna ideja kompanije IKEA jeste da daju ljudima ono što oni misle da žele (što i jeste način poslovanja svake kompanije na ovom svetu). Ali ljudima koji imaju ono što žele je dosadno, oni su nesrećni i nezadovoljni. Videćemo da li će ovo susedstvo biti kao i sve ostalo iz kompanije IKEA čim bude realizovano - Izgleda bolje na brošuri nego u stvarnosti.
Linkovi:
Povezani tekstovi sa portala Gradjevinarstvo.rs:
- Post-Olimpijsko planiranje
- Pukotine se pojavljuju u Olimpijskom nasleđu
- Ulična borba: pejzažni urbanizam protiv novog urbanizma
- Naselja budućnosti: Montiranje gradova po narudžbi
- Biofilija: naši afiniteti prema prirodi mogu nam pomoći da transformišemo naše životne prostore
- Šta danas proizvode kineske fabrike: Gradovi u kutijama
- Prefabrikovane i montažne kuće – kuće za novi milenijum