INFONET-468X60-BANNER

Svetionik sveta - neizgrađen i besmislen?

15.12.2011. | Ptak Science Books

Ovo je bio ručni rad – koji je stvarno ponižavajući – inspiracija, san, Ežena Fresinea (Eugène Freyssinet - 1879-1962), francuskog inženjera koji je postao arhitekta i koga mnogi smatraju za "oca armiranog betona".

Fresine je diplomirao na dve najprestižnije francuske inženjerske ustanove - Ecole Polytechnique i Ecole Nationale des Ponts et Chaussees u Parizu i stvarno je bio veoma inovativan inženjer – čak divan. Njegovi aviohangari na aerodromu Orli momentalno se prepoznaju kao elementarne karakteristike betonskog dizajna – elegantni, korisni, praktični i ogromni.

Ne zna se tačno šta se desilo sa njegovim projektom za Međunarodnu izložbu u Parizu 1937. godine. Zgrada jednostavno nije kako treba – čak i njegov tajming je loš kada je u pitanju obožavanje automobila – zakazao je barem za deceniju.

Njegov trud da sagradi 800m visoku kulu od armiranog betona sa spoljnim putem nalik zavrtnju za automobile koji se penju po građevini do parkinga jednostavno je, pa – otkačen. Na stranu teškoće u upotrebi ovog građevinskog materijala za konstrukciju ove veličine, postojao bi neverovatan broj problema sa vibracijom usled velikog napora automobila na putu ka vrhu od (verovatno) tri kilometara.

I sav ovaj trud služi za ono što bi bio gigantski restoran-hotel, jer je pored garaže za parking automobila, jedino još za to bila predviđena ova zgrada. Restoran bi počinjao tamo gde bi se završila Ajfelova kula složena na Empajer Stejt bilding. Prostorija je bila dovoljno velika da primi 2.000 ljudi koji bi posle jela mogli da se odmore u hotelu iznad ili bi mogli da se popnu stepenicama još više da uživaju u zracima sunca.

Nekako, sve ovo je trebalo da košta oko 500.000 funti (oko 75.000 američkih dolara u današnjoj valuti, čime bi se moglo platiti za jedan ili, eventualno, dva šik apartmana u Njujorku i pretstavljalo je samo oko 5% onoga što je dato za gradnju Empajer Stejt bildinga). Fresine je isticao da bi koštalo manje nego izgradnja Ajfelovog tornja (što bi bilo tačno ako se ne bi uzela u obzir inflacija od 1889. nadalje). Ne zna se kako je ovo Fresine zamislio budući da je Ajfelov toranj čelična konstrukcija, a ovo bi bila betonska.

Sve ukupno, međutim, nije imalo puno smisla, a sama konstrukcija čak nije bila mnogo lepa.

Slike su iz Illustrated London News od 1. juna 1933. god.


 

 

Komentari: 0

TEKSTOVI /iz kategorije/


LAFARGE-300X250-BANNER
MAKSPLAST-300X120-BANNER

ISTAKNUTE FIRME /iz kategorije/


Anketa

Koja vrsta pokrivke se nalazi na krovu vašeg objekta?
DARKO 15.04.2024.
Nadam se da će ulazak u tunel biti kroz par...
Nemanja 31.03.2024.
A coskovi kako se zidaju?
Miodrag 30.03.2024.
Kuću sam počeo da gradim na porodicnom iman...
Milan 30.03.2024.
Kad završe Ameri ovaj hotel nebi bilo loše ...
Dr 20.03.2024.
Najveća prednost betonskog crepa u odnosu n...

;