Kamion CAT 730 EJECTOR |
Rad na gradilištu ili eksploataciji materijala iz površinskih i podzemnih kopova je, danas, gotovo nezamisliv bez mašina. Posmatrano uže, vezano za građevinarstvo, primena građevinskih mašina je jedan od najbitnijih faktora za realizaciju bilo kog investicionog projekta. Da bi građevinarstvo beležilo stalni napredak, neophodan je brži razvoj i usavršavanje radnih karakteristika mašina (brzina kretanja, veličina radnih organa, manevarske sposobnosti). Akcenat se stavlja na bezbednost i komfor rukovaoca mašinom, pouzdanost vitalnih delova ili mašinskih sistema, a uz istovremeno smanjenje troškova rada u vezi sa potrošnjom goriva i maziva, kao i habajućih delova.
Ovog puta, govorićemo nešto više o različitim vrstama kamiona kao sredstvu za transport materijala do gradilišta i na samom gradilištu.
Kamioni spadaju u mašine sa cikličnim dejstvom. Osim njih, u ovu grupu mašina spadaju bageri, dozeri, utovarivači, skreperi, fabrike betona, kranske dizalice. Ove mašine svoj rad obavljaju u ciklusima, tj. postoji određen broj radnih operacija koje se periodično ponavljaju. Skup svih tih operacija čini jedan radni ciklus mašine. Trajanje ciklusa izražava se u vremenskim jedinicama, označava sa Tc i koristi kod proračuna praktičnog učinka mašina. Tc se određuje posebno za svaku mašinu u zavisnosti od konkretnih operacija koje obavlja, uslova na terenu, karakteristika same mašine. Bitan parametar je zapremina radnog organa q.
Autoprevoz (rubber-tyred haulage) u građevinarstvu se, uglavnom, obavlja vozilima raznih konstrukcija na pneumaticima. To su vozila koja karakteriše velika brzina na otvorenim putevima kao i velika manevarska sposobnost i prilagodljivost svim radnim (terenskim) uslovima (vremenske prilike, osobine samog puta, dnevna ili noćna svetlost).
Tipične vrste građevinskih vozila za transport materijala, odnosno, kamiona su damperi i kamioni kiperi.
Ostala vozila koja se koriste u građevinskom transportu su:
Damper CAT MT 26 |
- traktori sa prikolicama – za gradilišni transport
- tegljači sa poluprikolicama – za prevoz profilnih komada i rastresitog materijala na veće daljine
Damperi (dump trucks, haulers) predstavljaju velika i vrlo snažna vozila za prevoz rastresitih tereta (zemlje, šljunka, kamenitog materijala svih veličina) do rastojanja od nekoliko kilometara i u teškim uslovima rada na gradilištu. Posebno oblikovan i ojačan sanduk podizanjem unazad omogućava istovar tereta. Zbog gabarita i velikog osovinskog pritiska, damper nije moguće koristiti za transport putevima kojima se kreću druga vozila. Poseban problem je njihovo održavanje. U građevinarstvu se najviše koriste zglobni damperi, koje karakteriše kombinacija snage i robusnosti
Minidamperi (mini-haulers) mali su, robusni damperi za prevoz raznih građevinskih materijala unutar gradilišta. Umesto pneumatika mogu imati gusenice. Kada su uslovi na gradilištu specifični, a ekonomski je opravdano i isplativo, mogu se upotrebiti i minidamperi sa daljinskim upravljanjem. Zglobni damperi (articuled dump truck) jesu građevinska transportna vozila sa radnim i konstruktivnim karakteristikama velikih dampera – u pogledu snage. Koriste se za prevoz rastresitih materijala u teškim uslovima na gradilištu. Deo vozne konstrukcije dampera, ispod sanduka, zglobno je vezan s prednjim delom koji nosi motor i kabinu vozača. Mogu biti sa dve osovine (prednja ispod motora i kabine, zadnja ispod sanduka) ili tri osovine (jedna napred ispod motora i kabine, a dve pozadi ispod sanduka). Zglobna veza, kao i pogon na svim osovinama, omogućava damperu veliku prilagodljivost raznim podlogama po kojima se kreće (blato, neravnine, brazde, nagibi). Oni se mogu koristiti na javnim putevima, jer poseduju gabaritne mere kamiona kipera.
Minidamper CAT MT 26 |
Kamioni kiperi ili kamioni samoistovarivači (tipping lorry) najčešće su korišćena prevozna sredstva za prevoz građevinskih materijala izvan gradilišta. To su vozila sa ojačanom voznom konstrukcijom, na kojoj se nalazi posebno oblikovan, takođe ojačan, sanduk za prevoz rastresitih materijala. Sanduk se nesmetano prazni (samoistovara) dizanjem unazad ili u stranu. Prave se uglavnom serijski u fabrikama u kojima se proizvode vozila i kamioni druge namene. Konstrukcija ovih kamiona dozvoljava njihovo korišćenje u javnom saobraćaju.
Proračun praktičnog učinka kamiona kipera
Up = Ut × Kv × Kr × Kp
Ut = T / Tc × q
Kv - koeficijent korišćenja radnog vremena
Kr - koeficijent rastresitosti materijala
Kp - koeficijent punjenja kašike
Tc - trajanje radnog ciklusa
Kiper Mercedes TIP 20 N4 |
Tc = tu + tt + ti + tpov + tm
tu - vreme utovara
tu = ( q / Up,us ) × Kv
Up, us - praktični učinak utovarnog sredstva
tt - vreme transporta
tt = Lbaze / Vpun
Vpun = 15 km / h
ti - vreme istovara
tpov - vreme povratka
tpov = Lbaze / Vpraz
Vpraz = 30 km/h
tm - vreme manevrisanja
Koeficijenti neophodni za proračun dobijaju se iz tabela, dok se izbor kamiona kipera vrši iz podloga.
Različiti modeli pomenutih vrsta kamiona mogu se pronaći na sajtovima nekih proizvođača: www.caterpillar.com |