INFONET-468X60-BANNER

Vodič za unapređenje javnih prostora zgrada i parcela, lobija i pjaceta

17.01.2011. | Maureen Orsborn | Buildings

Nezavisna vladina agencija u SAD - GSA, u saradnji sa organizacijom Projekti za javne prostore - PPS, napravila je besplatni vodič za upravljanje i unapređenje javnih prostora. Maureen Orsborn sa sajta Buildings savetuje projektantima, privatnim investitorima i vlasnicima privatnih objekata da iskoriste ovaj vodič da unaprede lobije i parcele svojih zgrada.

Nezavisna vladina agencija zadužena za pružanje usluga i obezbeđivanje radnog prostora drugim vladinim telima - GSA (General Services Administration) ima čak dva svoja programa za unapređenje javnih prostora oko javnih zgrada:

  • Urban Development/Good Neighbor - link
  • First Impressions - link.

GSA podstiče stvaranje aktivnih javnih prostora koji su povezuju javne zgrade sa lokalnim okruženjem. U tom cilju GSA je postala partner sa njujorškom organizacijom PPS (Project for Public Spaces - projekti za javne prostore - link na kraju) kako bi zajedno unapredile prostore oko javnih zgrada i na otvorenim površinama u 24 grada u SAD.

Iskustva koja su stekli u okviru ovog programa iskoristili su da napišu Vodič za javne prostore - Achieving Great Federal Public Spaces: A Property Manager's Guide. Ovaj vodič služi kao alat službenicima GSA za velike i male projekte javnih prostora (link na kraju - možete potpuno besplatno preuzeti vodič u PDF formatu koji je opisan u tekstu ispod).

Iako je nastao prvenstveno sa tim ciljem, Vodič pokazuje menadžerima nekretnina svih tipova kako da lako uvedu male izmene koje mogu da načine veliki pozitivan uticaj, ali i da otvore put za veće, skuplje projekte.

- Ovaj vodič je zaista kompletan za alat za postizanje ovog cilja - kaže Tony Costa, sekretar odeljenja GSA za upravljanje javnim zgradama - Stvar je u tome da ljudi često kada razmišljaju o javnim prostorima misle o velikim projektima, eksluzivnim arhitektonskim rešenjima, velikim gradilištima, što je sve deo nastanka dobrog javnog prostora.

- Međutim, želeli smo da obezbedimo našim upravnicima alat i početnu tačku za razmišljanje za velike planove ali i za stvari koje možemo da unapređujemo svakog dana - dodaje Costa.

GSA delatnosti

Pored federalnih zajmova i nepovratnih ulaganja, tu je i nezavisna vladina agencija zadužena za pružanje usluga i obezbeđivanje radnog prostora drugim vladinim telima - GSA (General Services Administration). Ona je za 2011. godinu dobila budžet od 675 miliona dolara, što je povećanje za malo više od 80 miliona u odnosu na 2010. godinu.

Od ukupne sume, 4 miliona namenjeno je za njen program visokokvalitetnih zelenih zgrada, a čak 20 miliona je namenjeno za poboljšanje vodovodnih sistema i uštede vode u zgradama. Više u tekstu Tržište zelene gradnje u SAD u 2011. godini - link na kraju.

 

Kako voditi radove (i kako projekat može da radi za vas)

 

1. Prvi deo vodiča sadrži listu ciljeva jednog javnog prostora:

  • da reflektuje dostojanstvenost nadležne institucije (države, lokalne samouprave, itd)
  • da bude bezbedan i otvoren za građane
  • da zadovoljava zakupce i poveća vrednost
  • da služi kao forum za javnost
  • da promoviše revitalizaciju gradskih centara.

Prvi deo takođe predstavlja i šest oblasti i njihove strategije za unapređenje unutrašnjosti i spoljašnjosti javnih zgrada: upravljanje, projektovanje, bezbednost, estetika, pristup i prolaznost, i pristup i lokalni resursi.

Dok ciljevi i lista oblasti koje želite da ispoštujete ne moraju biti na listi za vašu zgradu (privatnu), pre nego što započnete sa misijom da unapredite javni deo vašeg objekta i parcele, dobro je da napravite sličnu listu svojih projektnih ciljeva i strategija koje će vas njima dovesti.

2. Drugi deo vodiča služi za kontrolu i procenu na licu mesta prostora koji je spreman za korišćenje. Za oko 30 minuta menadžeri GSA zabeleže osnovne karakteristike prostora, i prema trenutnim impresijama, pronađu im mesto negde na numeričkoj skali.

Vodič istovremeno poziva i sve druge “akcionare” javnog prostora da ispune istu procenu - predstavnici vlasti, udruženja korisnika prostora i komercijalnih korisnika, obezbeđenje i organe reda, i sve druge zainteresovane.

Kada je procena na licu mesta završena, odeljak vodiča sa detaljnim ocenama pomaže da se interpretiraju rezultati ove “ankete”. Ovu listu možete primeniti i za svoje projekte, ili na osnovu nje možete napraviti sopstveni upitnik.

3. Treći deo vodiča pruža rešenja za one aspekte javnog prostora koji treba da unapredite, i to za svaku od šest gorenavedenih oblasti iz prvog dela, i to za kratko, srednje i dugoročne projekte.

Ova rešenja mogu biti konačna i savršena za vas, ali mogu i samo koristiti opet kao polazna tačka od koje ćete dalje razvijati sopstvene ideje.

Kratkoročni projekti se preporučuju onda kada su sredstva ograničena, ili dok se čekaju dozvole i drugo za glavni projekat. Takođe, kratkoročni projekti mogu koristiti kao promotivni uzorci da zainteresujete potencijalne partnere i investitore za veće planove, i naravno, lokalnu zajednicu.

Srednje ili dugoročni projekti imaju prednost onda kada je neki javni prostor već aktivan i dobija visoku ocenu u svojoj kategoriji. Ideje koje su iznesene u ovom delu vodiča možda vam neće puno značiti za konkretne privatne projekte ali i on vam može koristiti da se bolje upoznate sa tematikom i potencijalima javnog prostora.

4. Četvrti deo vodiča sadrži korake za implementaciju. Oni su podeljeni u dve kategorije:

  • koraci za implementaciju u enterijeru - koja može biti kompletirana uz saradnju sa firmama angažovanim za upravljanje nekretninom, ili uz asistenciju GSA
  • koraci za implementaciju na otvorenim površinama - zahteva saradnju sa svim korisnicima prostora, javnim i privatnim partnerima, itd.

Uključeno je i jedanaest principa za postizanje ciljeva javnog prostora, zajedno sa studijama slučajeva uspešnih projekata. Ove studije slučaja mogu da posluže kao velika inspiracija za vaš rad, i kada je u pitanju javni prostor privatne parcele, a pomenutih 11 principa mogu da služe kao dobar podsetnik svima koji žele da unaprede javni prostor.

Nekoliko saveta za uspeh vašeg javnog prostora

1. Uključivanje lokalne zajednice može pomoći odobrenju projekta, doneti više ideja na sto, pa čak i voditi ka nepoznatim izvorima finansiranja.

- Što šira podrška to bolje - kaže Cynthia Nikitin, potpredsednik PPS-a - Ovo je takođe i način da javne zgrade postanu centri lokalnih zajednica. Ovaj proces zapravo predstavlja vraćanje uloge centara na javne površine sa privatnih (na primer šoping-molovi).

2. Upoznajte se sa načinom funkcionisanja prostora:

- Ne biste gradili zgradu bez građevinskog menadžera, ali želite da napravite pjacetu od par stotina ili hiljada kvadrata bez ideje da vam je potreban program za rad - kaže Nikitin.

Kada unapređujete lobi ili pjacetu, razmislite koji tipovi događaja bi tu mogli da se održavaju i na koji način bi svakodnevni korisnici (zaposleni i prolaznici) mogli da koriste ovaj prostor. Ukoliko posetioci često moraju da čekaju u lobiju, napravite udobnu čekaonicu sa sedištima i umetničkim delima.

Ukoliko je prolaz kroz lobi brz i bez zadržavanja ključno je da obezbedite dobru signalizaciju kroz zgradu. Saznajte od posetilaca kako im se određene karakteristike zgrade čine i kako misle da bi mogle biti poboljšane.

3. Budite otvoreni za posetioce dok razmišljate o njihovoj bezbednosti. Bezbednost nije samo izgradnja zidova i ograda oko zgrade. Osećaj bezbednosti za posetioce i zaposlene započinje sa parking prostorom ili autobuskim stanicama, i uključuje i izgled i funkcionalnost puta koji vodi do zgrade.

Napravite novi korak za bezbednost vaše zgrade tako što ćete sarađivati sa lokalnom zajednicom, lokalnim vlastima, stanovnicima, zaposlenima u okolini i posetiocima. Aktivni javni prostor sam po sebi predstavlja bezbedno mesto za građane.

Napomena prevodioca: razmislite kako izgleda prilaz nekom objektu u vašem gradu ili vašoj zemlji koji je polu-javnog karaktera; tako na primer šoping-mol Ušće u Beogradu pre svega karakteriše izuzetno otežan pristup za pešake.

4. Započnite sa petunijama - ovaj savet, jedan je od principa koji se navode u vodiču i njime se želi reći da postoji uvek prilika da se započne sa malim stvarima. Sadnja cveća, smanjenje jurnjave prolaznika, uređenje signalizacije, oznaka i putokaza, dobri su načini da pokažete da se zgradom dobro upravlja.

Jednostavne izmene mogu da pojačaju osećaj sigurnosti, i da učine da se posetioci osećaju dobrodošli. Ovo će istovremeno izroditi nove ideje za stvaranjenajboljeg javnog prostora koji se može postići na nekoj lokaciji.

Linkovi:

  • Vodič GSA za javne prostore - link
  • Project for Public Spaces - www.pps.org
  • GSA - General Services Administration - www.gsa.gov
  • Tržište zelene gradnje u SAD u 2011. godini - procene i očekivanja - link

 

 

Komentari: 0

TEKSTOVI /iz kategorije/


ISTAKNUTE FIRME /iz kategorije/


Anketa

Kojom vrstom toplotne izolacije je izolovan vaš stan/kuća?
Nenad 13.11.2024.
Lepa je ta inicijattiva. Da vidim kakva e b...
Ilija Čvorović 29.10.2024.
Ništa bez garaže
Aleksandra Nikolic 20.10.2024.
Tekst je iz 21. godine, sada je oktobar 24....
Aca 14.09.2024.
Dovoljno je voziti se Bulevarom od Kaluđeri...
DARKO 09.09.2024.
Mogli bi i da napravite hotel, obzirom na k...

;