Istraživači sa Univerziteta u Misuriju rade na projektu kojim će dokazati ekološku prednost asfaltnih mešavina sa dodatkom reciklirane gume, uključujući smanjenje emisije gasova sa efektom staklene bašte.
Bill Buttlar i Punya Rath (Foto: Zac Anderson)
Profesor Bill Buttlar, rukovodilac ovog istraživanja u okviru Laboratorije za asfalt i inovacije, izrazio je optimizam da bi njihova istraživanja mogla otvoriti vrata za širu primenu asfalta sa dodatom gumom.
Naglasio je da su putevi sa gumenom komponentom prisutni već više decenija, ali se u njima nalazila mala količina gume. Interesovanje sada raste zbog fokusiranosti na održivost.
Njagov tim, sa podrškom u vidu granta od 1,2 miliona dolara koji finansira Agencija za zaštitu životne sredine (EPA), razvija metodologiju za proračun emisija ugljen-dioksida i drugih štetnih gasova.
Cilj je da se ustanove standardizovane ekološke deklaracije o proizvodu (Environmental Product Declarations - EPD), nalik deklaracijama na hrani. Na ovaj način, građevinske firme će imati pristup podacima o emisijama koji prate proizvodni proces asfaltnih mešavina sa gumom, omogućavajući im da biraju materijale sa nižim ugljeničnim otiskom.
Da bi podržali stvaranje baze podataka za ovu tehnologiju, istraživači sa Univerziteta u Misuriju sarađuju sa Udruženjem proizvođača guma SAD, kao i sa partnerskim institucijama poput Tehnološkog univerziteta Mičigena i Fondacijom za istraživanje i edukaciju o otpadnim gumama.
Profesor Punya Rath navodi da su ekološke deklaracije ključne za dalje inicijative Federalne administracije za auto-puteve SAD, koja planira finansiranje korišćenja građevinskog materijala sa niskim sadržajem ugljen-dioksida.
Uzorci asfalta sa gumom (Foto: Zac Anderson)
Planovi za održive puteve
Svake godine u SAD se proizvede više od 350 miliona guma, a mogućnosti za korišćenje odbačenih guma su ograničene. One završavaju na deponijama ili se spaljuju.
Asfaltne mešavine koje uključuju gumenu komponentu mogle bi predstavljati održivo rešenje, posebno ako uzmemo u obzir obim asfaltne industrije, koja godišnje proizvede 500 miliona tona asfalta.
U ovom kontekstu, Buttlar i njegov tim testiraju asfaltne mešavine sa gumom kroz nekoliko projekata na teritoriji Misurija.
Dosadašnji rezultati obećavaju, jer su pokazali da ovakvi putevi traju duplo duže u poređenju sa konvencionalnim asfaltom, čime se smanjuju potreba za održavanjem i pojava rupa. Ovi putevi su glatkiji od standardnih što doprinosi smanjenju habanja vozila i pneumatika.