U planu je izgradnja velikog protivzvučnog zelenog zida na auto-putu I-70, istočno od Kolumbusa, Ohajo, SAD. Umesto uobičajenog betonskog zida biće postavljen zid dužine 150 metara, drugi najduži zid od vegetacije u SAD, napravljen od vreća zemlje (supstrata) i semena.
Projektanti i vlasti se nadaju da će ovaj poduhvat proći bolje nego njegov "stariji brat" iz Viskonsina koji je imao kratku i neslavnu karijeru.
Betonske barijere duž auto-puteva već decenijama se koriste u SAD kako bi zaštitile okolno stanovništvo od neprekidnog šuma i buke. Međutim, ovaj sistem zaštite ima dve osnovne mane: beton je jedan od najvećih krivaca za emisiju gasova sa efektom staklene bašte, ali i nalazi da do sada postavljene betonske barijere imaju različit učinak u zaustavljanju zvuka.
Postoje i ovakve barijere napravljene od opeke, pa čak i drveta, ali one nisu dovoljno dugotrajne. Naravno, postoji i problem koji podvlači Alyssa-e Danigelis sa Discovery-ja - svi takvi zidovi su jednostavno ružni.
Ovo je i bio jedan od osnovnih razloga da se stanovništvo aktivira kada su vlasti Ohaja započele sa sečom drveća pored auto-puta I-70 kako bi se obezbedio koridor duž kog bi bio postavljen zid. Oni su zahtevali bolje rešenje.
Iskustvo iz Viskonsina Godine 1994. Ministarstvo saobraćaja Viskonsina postavilo je zid sa vegetacijom dug 160 metara načinjen od plastičnih paketa sa zemljom i biljkama. Ovakva konstrukcija se pretvorila u katastrofu. Skoro 5.000 biljaka uginulo je a oko pola je prosto ispalo iz svojih džepova zajedno sa rasušenim zemljištem. Zatim je kompletna struktura obrasla u divlje rastinje i na kraju se struktura i srušila. Cena projekta? 396.000 dolara. |
Plan zelenog protivzvučnog zida za Ohajo izradila je firma Deltalok iz Kanade specijalizovani proizvođač anti-erozionih vreća od polupropustljivog materijala (na fotografiji pored je jedan njihov projekat izveden Deltalok vrećama).
Ministarstvo saobraćaja Ohaja (Ohio Department of Transportation) testiraće predloženo rešenje u naredne dve godine.
U tom periodu trebalo bi da se uvidi kolika će biti potrebna količina vode za održavanje vegetacije na zidu, kao i načini raspoređivanja i postavljanja vegetacije.
Naravno, biće potrebno izabrati otporne vrste biljaka koje mogu da izdrže vremenske prilike i klimu u Ohaju, ali, i ono najvažnije - da li će takav zid, i u kojoj meri, uspeti da smanji nivo buke?
Trenutno je u toku konkurs Ministarstva u kom se traže najbolja konstruktivna rešenja koja treba da uključe ovaj proizvod Deltalok-a. Zid za testiranje biće visok 3,6 metara i vreme će pokazati da li je i za koliko bolji od svog brata iz Viskonsina, ali i braće od betona. Na fotografiji ispod prikazan je uobičajeni sistem postavljanja Deltalok vreća.
Međutim, Alyssa Danigelis podseća na još jednu činjenicu - pitanje je koliko će nam za 10 godina biti potrebno da imamo protivzvučne zidove pored auto-puteva ukoliko nastupi era električnih automobila koji se praktično ne čuju dok rade...
Linkovi:
- Ohio Department of Transportation - www.dot.state.oh.us
- Deltalok - www.deltalok.com
- konkurs za konstrukciju zelenog zida na linku ispod - http://blogs.discovery.com/files/2011-02rev2.pdf
nekoliko sajtova firmi specijalizovanih za izradu zvučnih zidova-barijera:
- Sound Fighter® Systems - www.soundfighter.com
- Industry Noise Barrier Wall Solutions - www.hlhwalls.com
- Unger Technologies - http://www.enoisecontrol.com/sound_barrier_wall.html
- The Living Wall - www.thelivingwall.net