Proizvodnja betona u velikoj meri doprinosi povećanju emisije ugljenika, pa je sve više istraživanja koja pokušavaju ovo da promene. Jedan od onih koji istražuju negativne efekte karbonizacije je i Finski centar za tehnička istraživanja VTT.
Beton sa negativnim sadržajem ugljenika (Foto: VTT/Vesa Kippola)
Zahvaljujući karbonizaciji beton vremenom apsorbuje ugljen-dioksid, zbog čega može doći do korozije čeličnih armatura. Istraživači pokušavaju da ovaj problem pretvore u prednost, pa Tapio Vehmas, izvršni direktor VTT-ove kompanije Carbonaide, ističe da su odlučili da naprave beton sa negativnim sadržajem ugljenika. Njihova namera je bila da kroz eksperimente utvrde kako ugljen-dioksid funkcioniše u betonu, kako se formiraju karboaluminati da bi se zamenio cement i smanjila emisija ugljenika.
U početku su tražili adekvatne niskougljenične veze i utvrdili da šljaka od čelika iz industrijskih visokih peći nakon karbonizacije može da se koristi kao vezivo u betonu zamenjujući cement. Da bi ovo dobro funkcionisalo dodali su još sastojaka među kojima je i bio-pepeo.
U nameri da komercijalizuju ovaj projekat napravili su pilot sistem za karbonizaciju i postavili ga u kontejner pored fabrike betona u Hololi, u Finskoj. Sistem je vezivao ugljenik u prefabrikovani beton, a vlasnik pogona kasnije je iskoristio ovu tehnologiju kako bi u dvorištu jednog gradilišta postavio ploče sa negativnim sadržajem ugljenika.
Karbon-negativne ploče upotrebljene za popločavanje dvorišta (Foto: VTT)
Ovom fazom istraživanja naučnici su dokazali da njihova tehnologija smanjuje emisiju ugljenika betona za 45%. Vehmas navodi da je zahvaljujući zameni portland cementa šljakom ugljenični otisak njihovih proizvoda smanjen na -60kg/m3, dok on kod standardnog betona iznosi 250-300kg/m3.
To znači da će pored smanjenja emisije ugljenika iz betona ovakvi proizvodi zadržavati više ugljenika nego što emituju tokom svog životnog veka.
Ugljenični otisak smanjen je na -60kg/m3 (Foto: VTT/Vesa Kippola)
Sledeći korak u proizvodnji betona sa negativnim sadržajem ugljenika je izgradnja industrijske pilot proizvodne linije koja će biti prva na svetu. Izgradnja će koštati 1,8 miliona evra, a očekuje se mineralizacija do 5 tona ugljen-dioksida dnevno.
Namera kompanije Carbonaide u kreiranju održivije budućnosti je da poveća proizvodnju i da do 2026. ima 10 ovakvih postrojenja za koja procenjuje da će do 2050. godišnje vezivati oko 500 megatona ugljen-dioksida.