Inspekcija Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture obustavila je, zbog ugrožavanja bezbednosti, radove na tunelu na obilaznici oko Dimitrovgrada na drumskom Koridoru 10. Naime, prekjuče je prilikom površinskog miniranja na gradilištu zapadnog portala tunela „Pržojna Padina“ došlo do incidenta i celo naselje u neposrednoj blizini zasula je ogromna količina kamenja. Prema podacima iz „Koridora Srbije“ povređena je jedna devojčica, koja je van životne opasnosti, a oštećeno je 35 do 40 kuća i šest automobila.
Ministarstvo je odmah na teren uputilo republičkog građevinskog inspektora, a protiv odgovornih za ovaj incident biće podneta i prijava za privredni prestup.
- Prilikom površinskog miniranja, usled nekoherentnosti stenske mase, izvesna količina stenskog materijala odletela je ka obližnjim objektima – kažu za „Novosti“ u „Koridorima Srbije“. - Materijalna šteta biće pokrivena osiguranjem. Izvođač građevinskih radova na tunelu je grčka kompanija „Terna“, a za miniranje je zadužena „Nova EPLO“ iz Kragujevca. Nadzor obavlja španska „Eptisa“ koja kontroliše sprovođenje mera bezbednosti i zaštite na radu. Prema tvrdnjama izvođača i nadzora, prilikom miniranja nije bilo propusta, već je problem izazvan neočekivanom nekoherentnošću stenske mase.
Eksplozija je izazvala bes žitelja ovog kraja, ali i lokalnih vlasti, koje su upozoravale da se ovako nešto može desiti, tvrdeći da se posao obavlja nestručno. Ljudi su kivni zato što je eksplozija odjeknula bez ikakve najave u vreme kada je na ulici bilo puno dece. Od Ivice Mladenova, predsednika opštinske komisije, čiji je zadatak da se utvrdi šteta, saznajemo da je oštećeno 700 crepova, ali da će biti potrebno bar još 300 kako bi se svi krovovi popravili, pre najavljenih kiša.
Jedan od minera u Pirotu, koji je penziju zaradio na mnogim gradilištima nekadašnje SFRJ, kaže da prilikom miniranja ovakve stvari ne smeju da se dešavaju jer se, eksplozivna punjenja dobro začepljuju, a povrh svega stavlja se i metalna mreža koja može biti različite gustine, kako kamenje i drugi materijal ne bi leteo unaokolo. Gotovo identičan problem imaju i žitelji pirotskog naselja Sarlah, ispod kojeg se takođe probija tunel. Oni tvrde da su im usled silnih eksplozija popucali zidovi na kućama.
Sanacija štete
U „Koridorima Srbije“ kažu da ukoliko kao posledica miniranja nastane oštećenje objekata, izvođač radova je u obavezi da sanira ta zdanja i dovede ih u prvobitno stanje. Prilikom bušenja i miniranja primenjuju se tehnike, koje smanjuju potrese, navode u „Koridorima“. Svako miniranje praćeno je instrumentima za merenje intenziteta seizmičkih oscilacija, a minerski radovi izvode se uz maksimalnu opreznost i sa strogo kontrolisanom količinom eksploziva.