Auto-put Bar-Boljare najavljen je pre pet godina kao crnogorski posao veka, ali se nije maklo dalje od početka. Kinezi pak čekaju kao „zapete puške“. Razlog kašnjenju je što o izgradnji trebaju da se izjasne poslanici državnog parlamenta, koji su trenutno više posvećeni lokalnim izborima u 12 opština.
Generalni direktor kompanije CRBC iz Pekinga, budućeg izvođača radova na deonici auto-puta Smokovac-Uvač-Mateševo (41 kilometar), Lu Šan, saopštio je pre nekoliko dana Ivanu Brajoviću, crnogorskom ministru saobraćaja, da je ta kompanija potpuno posvećena ovom projektu čim u „Eksim“ banci bude okončana neophodna procedura. Ova banka će kroz kredit obezbediti 85 odsto sredstava, koje će biti prosleđena poslanicima crnogorskog parlamenta na usvajanje.
- Očekujem da radovi budu završeni 2017. godine – kazao je ministar Brajović.
Pitanje eksproprijacije na ovoj trasi prilično je usporilo radove na deonici Smokovac-Uvač i Uvač-Mateševo. Uprava za nekretnine uradila je dodatnu procenu za deo buduće saobraćajnice dužine 42 kilometra i utvrdila da ukupna vrednost za nadoknadu vlasnicima iznosi 1,2 miliona evra, dok je Vlada Crne Gore opredelila tri miliona za obe deonice.
U međuvremenu su se menjali potencijalni investitori, najpre splitski „Konstruktor“, zatim grčko-izraelski konzorcijum „Aktor-HCH“, i svi su ispostavljali neprihvatljive zahteve.
Auto-put Bar-Boljare trebalo bi da bude dugačak 169,2 kilometra, a po projektu izgradilo bi se 48 tunela i 107 mostova i vijadukta u izuzetno nepristupačnom planinskom predelu, dok bi jedan kilometar trase koštao oko deset miliona evra.
- Izgradnjom prioritetne deonice izbeći će se najopasniji deo postojećeg magistralnog puta koji prolazi kroz kanjon Platije, što će znatno uticati na poboljšanje bezbednosti u saobraćaju – saopštavaju iz resornog ministarstva.
U poslednje vreme pojedini eksperti su ocenjivali da bi za Crnu Goru bilo isplativije da gradi Jadransko-jonski auto-put, koji se sa hrvatske strane primakao i trebalo da prođe kroz grahovski teren u nikšićkoj opštini i izađe u Podgoricu i dalje se „veže“ sa Albanijom i lukom Drač. Veza sa Srbijom mogla bi da se „uhvati“ sa saobraćajnicom od tri trake.
Izgradnja budućeg Jadransko-jonskog auto-puta kroz Crnu Goru bila bi najbolja kopča sa zemljama Evropske unije, pre svih sa Grčkom. Planirano je da ta trasa bude opterećena tokom cele godine, dok urađene studije predviđaju dnevnu saobraćajnu frekvenciju i do 25.000 vozila.
Partneri
Ministarstvo saobraćaja i pomorstva je do sada kineskim partnerima predstavilo više od 20 domaćih kompanija i to „Abg test“, „Art beton“, „Bemaks“, „Bi kod“, „Buster“, „Božović kompani“, „Čelebić“, „Cijevna komerc“, „Crnagoraput“, „Eminent“, „Fidija“, „Kroling“, „Krušo“, „Mehanizacija i programat“, „Milović kompani“, „Montavar metalac“, „Polieks“, „Ramel“, „Rok rend“, „Tehnoput“, „Ju briv“. Ovaj broj nije konačan, jer i druge crnogorske kompanije mogu biti deo ovog kapitalnog projekta.