Infrastruktura železnice Srbije raspisala je dva tendera za projektovanje nove linije BG voza i to samo dve nedelje nakon što je naručila izradu tehnološke studije razvoja Beogradskog železničkog čvora.
Ilustracija (Foto: Pixabay)
Prva javna nabavka obuhvata izradu tehničke dokumentacije za izgradnju stanice BG voza Makiš i pruge od tunela Kneževac do buduće stanice BG voza Makiš, paralelno sa postojećom prugom Beograd Ranžirna "A"-Rasputnica "T"-Rakovica.
Ovo praktično znači da kreće projektovanje nove linije BG voza koja će povezati Makiš, Rakovicu i Karaburmu, tunelom Kneževac koji je probijen još 1987. godine da spoji Rakovicu i Makiš i ide ispod Vidikovca, a koji sada ne koriste putnički vozovi, navodi eKapija.
Imajući u vidu da sistem BG voza trenutno predstavlja osnov sistema gradske i prigradske železnice na području grada Beograda, a na osnovu GUP-a Beograd 2021 i Koncepta razvoja železničkog čvora Beograd, potrebno je da se projektuje i izgradi železnička stanica Makiš (krajnja/početna stanica linije 3 BG voza na relaciji Makiš-Rakovica-Karaburma), koja bi se povezala novom dvokolosečnom prugom sa prugom Beograd Ranžirna-Rakovica ispred leve i desne tunelske cevi tunela Kneževac, navedeno je u tehničkoj specifikaciji posla.
Predmet projektnog zadatka je izgradnja levog i desnog koloseka (od budućih odvojnih skretnica ispred tunela Kneževac do buduće stanice BG voza Makiš), i izgradnja stanice BG voza Makiš.
Navedeno je da se stanica Makiš planira na pogodnoj lokaciji u blizini buduće metro stanice, sa najmanje dva perona dužine 110m i najmanje tri stanična koloseka, uz izgradnju neophodnih objekata za železničke i druge sadržaje (blagajne, informacije, sadržaji za trgovinu i ugostiteljstvo i sl), kao i objekata za smeštaj elektrotehničke infrastrukture, prenosi eKapija.
- Projektnim rešenjem treba omogućiti pogodan pristup putnicima do staničnih perona denivelisanom vezom kao i pešačku komunikaciju sa metro stanicom Makiš, a u neposrednoj blizini staničnog platoa predvideti železnički parking prostor za službena lica, putnike i korisnike železničkih usluga (park and ride) – navodi se u tenderskoj dokumentaciji.
Napominje se da projektom treba predvideti tehnologiju izvođenja radova tako da se ne ugrozi redovnost saobraćaja na dvokolosečnoj pruzi Beograd Ranžirna – Rakovica i stanice Beograd Ranžirna. Planirana brzina vozova je 50 km/h.
Predmet drugog tendera je projektovanje stanice BG voza Karaburma i pruge od tunelskih cevi Vračar do buduće stanice Karaburma.
Kako se navodi, potrebno je da se projektuje železnička stanica Karaburma (krajnja stanica linije 3 BG voza na relaciji Makiš-Rakovica-Karaburma) koja bi se povezala novom dvokolosečnom prugom sa prugom Beograd Centar-Pančevački Most-Pančevo Glavna u tunelu Vračar.
U tunelu Vračar na pruzi Beograd Centar - Pančevački Most - Pančevo Glavna u proteklom periodu izgrađene su dve tunelske cevi - leva tunelska cev od km 0+000 do km 0+672 i desna od km 0+000 do km 0+675.
Predmet ovog projektnog zadatka je izgradnja levog i desnog koloseka (od buduće odvojne skretnice u tunelu Vračar do buduće stanice Karaburma), izgradnja stanice BG voza Karaburma i rekonstrukcija leve i desne tunelske cevi tunela Vračar (dužine oko 600m).
I ova stanica je predviđena sa najmanje dva perona dužine 110m i tri stanična koloseka.
Oba tendera otvorena su do 19. maja.
U master planu saobraćajne infrastrukture Beograda koji je predstavljen 2017. godine, navedeno je da će BG voz postati jedan od nosilaca javnog gradskog prevoza, navodi eKapija.
U planu je da ovaj voz koji sada saobraća na linijama Batajnica-Ovča, Resnik-Ovča, Ovča-Mladenovac i Lazarevac-Ovča, u budućnosti pored trase Makiš-Karaburma ide i od Novog Beograda prema Surčinu, aerodromu i budućem nacionalnom stadionu.