Saobraćajne gužve u Beogradu jedan su od gorućih problema koji poslednjih godina otežava urbani život u prestonici. Nefunkcionalnost je posebno naglašena na frekventim raskrsnicama koje nemaju odgovarajuću svetlosnu signalizaciju zbog čega se stvaraju saobraćajni čepovi i velike gužve. U Gradu Beogradu na 687 sobraćajnih raskrnica, pešaćkih prelaza i drugih objekata saobraćaj je regulisan pomoću semafora. Od tog broja, 95% objekata je površinskog karaktera, a samo u užem gradskom jezgru koje obuhvata teritorije gradskih opština nalaze se 632 raskrsnice gde se saobraćaj reguliše semaforima.
Ilustracija (Foto: Pixabay.com)
Shodno navedenom, Gradska uprava raspisala tender za unapređenje rada svetlosne signalizacije i uspostavljanje integrisanog rada svih sistema adaptibilnog upravljanja u Beogradu. Kako se navodi u projektnom zadatku, pokretanje ovog obimnog projekta sprovodi se zbog toga što trenutno stanje svetlosne signalizacije ne odgovara realnim potrebama u saobraćaju.
- Ne postoji mogućnost vremenskog podešavanja rada svetlosnih signala u zavisnosti od trenutnih zahteva učesnika u saobraćajnom sistemu (pešaci, vozila javnog gradskog prevoza, biciklisti, vozila interventnih službi, putnička i teretna vozila), niti pod uticajem saobraćajnog zahteva u široj saobraćajno referentnoj zoni objekta. U većini slučajeva, svetlosna saobraćajna signalizacija nema mogućnost davanja prioriteta vozilima javnog gradskog prevoza i vozilima interventnih službi (vatrogasci, hitna pomoć i policija) - stoji u projektnom zadatku.
Projekat će obuhvatiti 322 saobraćajna objekta u užem centralnom gradskom području gde će biti uspostavljen centralizovan i daljinski kontrolisan sistem svetlosne signalizacije u saobraćaju.
- Uvođenjem savremenih sistema za upravljanje saobraćajnim tokovima, kao što su sistemi za adaptibilno upravljanje svetlosnom signalizacijom, koje se u okviru predmetne nabavke nastavlja, stvaraju se uslovi za podizanje stepena iskorišćenosti postojećih kapaciteta ulične mreže i njihovo fleksibilno prilagođavanje zahtevima saobraćaja u realnom vremenu, uz istovremeno povećanje nivoa bezbednosti korisnika i smanjenje negativnog uticaja motorizovanog saobraćaja na životnu sredinu - dodaje se u okviru projektnog zadatka.
Uspostavljanje moderne svetlosne signalizacije, prema namerama Gradske uprave, trebalo bi da zadovolji nekoliko ciljeva. Od povećanja bezbednosti u saobraćaju, efikasnijeg korišćenja ograničenih kapaciteta, do promovisanja veće upotrebe vozila gradskog prevoza koji će imati prednost kada se bude uspostavio novi sistem semafora.
Vrednost tendera iznosi 1.888.000.000 dinara, a rok za prijavu zainteresovanih učesnika je 15. decembar.