Kroz krš, kamen i ljute gudure do kojih na mnogo mesta ljudska noga nije ni kročila, ako bude sreće udarničke, za dve godine nići će „čudo" - deonica auto-puta u dužini od 41 kilometar sa grandioznim mostom Moračica. Od maslinjaka na jugu do šljivika na severu prolaziće se kroz 42 tunela, preko 92 mosta i vijadukta, a ceo put, prema obećanju crnogorskih zvaničnika, moći će da se preveze za dva sata.
Saobraćajnica sa tunelima i petljama hvata kopču ka severu, sve do sela Boljari, na samoj granici Srbije i Crne Gore i 1.420 metara iznad mora na Pešterskoj visoravni. Drugi krak vodiće do Bara. Kad ceo posao bude završen jug i sever povezaće trake u dužini od oko 170 kilometara. Prema ugovoru, rok za gradnju ove deonice počeo je da teče 11. maja 2015. godine, a trajaće 48 meseci.
- Minulog meseca na gradilištu je bilo 2.189 radnika od čega Kineza 1.491, domaćih radnika koji rade u CRBC - 250 i 448 radnika angažovanih kod podizvođača - kaže za Novosti Jelena Raspopović iz Ministarstva saobraćaja i pomorstva.
- Za prvih pet meseci ove godine izvedeni su radovi u vrednosti od 45,1 milion evra, a u budžetu je za 2017. godinu ovu deonicu planirano 194,3 miliona.
- Ovaj most je ključni na celoj trasi auto-puta od Bara do Boljara. Ko što vidite, premošćuje magistralni put Podgorica - Kolašin, reku Moraču i plato Moračica, po kome je most i dobio ime. Maksimalna visina je iznad 175 metara, a na delu iznad reke Morače i dodatnih 30, kolika je dubina kanjona u odnosu na plato Moračica. Most će biti dug 960 metara, a širok 23,4. Moračica je samo jedan od 20 mostova koji će se izgraditi na ovom pojasu ukupne dužine od 5,9 kilometara - objašnjava Maretić, diplomirani građevinski inženjer iz Monteputa.
Inženjer Lazar Smolović, predstavnik investitora koji je zadužen za izgradnju tunela, kaže u razgovoru za Novosti da je Vjeternik samo jedan od 16 tunela na trasi od Smokovca do Mateševa.
- I najduži! To je dvocevni tunel čija dužina sa portalima iznosi 2.852 metra na desnoj traci auto-puta, a dužina na levoj 3.039 metara - kaže Smolović.
Na pitanje zbog čega je tolika razlika u dužini, odgovara:
- Zbog konfiguracije terena. Posao je zahtevan. Iskopano je pola miliona kubika zemlje i kamena. Radovi na iskopu i primarnoj podgradi izvode se pored Vjeternika i na još osam tunela: Vežešniku, Mrkama, Klopotu, Vilacu, Mrkom kršu, Kosmanu, Maloj travi i Jabučkom kršu na kojima je ukupna dužina iskopa veća od 10 kilometara, što od ukupne dužine iskopa svih tunela iznosi 28,7 odsto. Očekujemo da se na jesen obavi proboj prvog tunela Jabučki krš, čija je dužina obe cevi 2.744 metara, a do sada je probijeno 2.099 metara ili 77 odsto.
Mateševo će postati glavna raskrsnica prema Kolašinu, Beranama i Podgorici.
Na trasi od oko 41 kilometar zbog konfiguracije terena postoji 20 mostova ukupne dužine oko 5,91 kilometar, 16 dvocevnih tunela dužine 17,9 kilometara. U Ministarstvu saobraćaja podsećaju da je „otvorena trasa" projektovana na dužini od oko 17 kilometara i na njoj više od šest armirano betonskih zidova i skoro tri kilometra zidova od armirane zemlje, kao i više od četiri kilometra propusta.