Prosečna cena izgradnje auto-puta u Srbiji je oko 3 miliona evra, međutim, cena može biti i dosta viša u zavisnosti od terena, pa tako novi auto-put kroz klisuru može da košta i do pet puta više nego onaj u ravnici, piše dnevni list Blic.
Ovo je, ipak, razumljiva varijacija ako se uzme u obzir da nju formira konfiguracija i geološki sastav terena, broj objekata (tunela, mostova, potpornih zidova), cene radne snage, kao i to da li su izvođači strane ili domaće kompanije.
- Iz našeg iskustva, na cenu utiče i kvalitet projektne dokumentacije, ali i organizovanost države u rešavanju imovinsko-pravnih odnosa (eksproprijacija) - kažu za Blic iz Koridora Srbije.
Konfiguracija terena utiče na cenu, tako što su one niže kada je ravničarski teren, a više na brdsko-planinskim, kao što je slučaj u Grdeličkoj klisuri. Primera radi, prema brošuri o Koridoru 10 Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, izgradnja auto-puta po kilometru u Vojvodini košta od 1,5 do 2,5 mil evra, dok za kilometar u Grdeličkoj klisuri treba izdvojiti od 10 do čak 15 miliona evra.
Ilustracija (preuzeto sa www.pixabay.com)
Što se tiče deonica Koridora 11, na primer, cena kilometra bila je 7,5 miliona evra i kroz brdovit teren od Ljiga do Čačka, ali i kroz prilično ravnu deonicu od Obrenovca do Ljiga, koju su gradili strani izvođači. Sa druge strane, 12 kilometara koje su izgradila domaća preduzeća između Uba i Lajkovca, koštalo je 5,8 miliona evra po kilometru.
U Srbiji je teren krajnje različit - auto-putevi mogu prolaziti kroz ravnice, klanac, ali i zemljište sklono klizanju, pa otuda i različita cena. Močvarno zemljište, koje zahteva i saniranje i izgradnju potpornih zidova, može povećati cenu deonice.
Cena kilometra novog auto-puta zavisi i od saobraćaja koji će njime prolaziti.
- Na deonicama gde je predviđen težak teretni saobraćaj (npr. deonice na auto-putnom pravcu E80, od Niša ka Bugarskoj), dimenizonisana je kolovozna konstrukcija upravo za ovakvo saobraćajno opterećenje (težak teretni saobraćaj). Ovakva kolovozna konstrukcija je skuplja nego kolovozna konstrukcija za lakše seobraćajno opterećenje - kažu iz Koridora Srbije.
Kilometar auto-puta u Srbiji, u zavisnosti od deonice, košta između 2,5 i 7 miliona evra, a u zemljama u okruženju cene su bile i do čak 17 miliona evra po jednom kilometru.