Kenijski predsednik Uhuru Kenijata otvorio je juče (30.05.2017) najveći infrastrukturni projekat od 1963. godine, kada je ta zemlja stekla nezavisnost prvu deonicu železničke pruge koja će ukupno koštati skoro 3,3 milijarde dolara, uz podršku Kine.
Ta pruga će s velikom kenijskom lukom Mombasa na afričkoj obali Indijskog okeana povezati veliki deo istočne Afrike gde Kina nastoji da poveća trgovinu i svoj uticaj.
Nova pruga će zameniti deo sare, ukupno dugačke 1.062 kilometra, koju su pre više od stotinu godina Britanci izgradili od Viktorijinog jezera do Mombase.
Kenijske železnice su saopštile da će se putovanje od Najrobija do Mombasa skratiti sa više od 10 sati na svega četiri.
Ilustracija (preuzeto sa www.pixabay.com)
Kritičari smatraju da je pruga koju gradi Kina preskupa jer cena dostiže pet odsto bruto domaćeg proizvoda (BDP) Kenije. Aktivisti su uspeli da sudskom odlukom zabrane deo njene izgradnje.
Nova pruga čijih je 608 kilometara danas otvoreno, prva je faza povezivanja s Mobasom suseda Kenije koji nemaju izlaz na more Ugande, Ruande i Južnog Sudana. Međutim, oni tek treba da počnu izgradnju koja bi trajala četiri godine, za to vreme bi se izgradio i nedostajući deo pruge u Keniji.
Kina, druga ekonomija u svetu, najveći je trgovinski partner Afrike gde je prošle godine većinom finansirala i svojim snagama izgradila prugu kroz Etiopiju.
AP navodi da Kina ima još planova za Afriku u okviru svog projekta „Jedan pojas, jedan put". Ideju za „Novi put svile" kineski predsednik je dao 2013. godine da bi ojačao saradnju sa Azijom, Evropom i Afrikom. Ta ideja u koju je Kina spremna da uloži milijarde dolara, obuhvata izgradnju više od 13.000 kilometara puteva i železnica za izvoz kineske robe, kao i radove u lukama.