Sve veći broj srpskih putarskih preduzeća koja dobijaju posao na popravci i izgradnji puteva doprinosi i rastu tržišta građevinske mehanizacije, posebno u poslednjih šest meseci. Prodavci kažu da se svaka veća investicija odrazi na prodaju, a pored putara građevinske mašine najviše kupuju rudnici i kopovi.
Kako se kreću investicije tako i tržište raste, kažu prodavci mehanizacije. Najviše se prodaju male mašine, vibro-žabe, nabijači, pneumatika, kompresori, a veća mehanizacija poput bagera, buldožera i utovarivača ide nešto slabije jer je velika konkurencija i uvoz polovnih mašina sa tržišta Evropske unije.
- U poslednjih šest meseci oseća se pomak s obzirom na to da je prošla godina bila jedna od najslabijih, konkretno što se tiče prodaje kapitalne mehanizacije – kaže Dejan Stanišić iz „Chikago pneumatic“.
Pored najpoznatijih brendova iz SAD i Evrope kod nas od pre desetak godina prodaje se i kineska mehanizcija koja je većinom proizvod kloniranja ili sklapanja poznatih komponenti renomiranih svetskih proizvođača. Nema razlike u kvalitetu, kažu prodavci, a neki od njih iz Beograda, gde im je centrala, prodaju meahnizaciju u okolnim zemljama.
- Prodali smo oko 400 jedinica najviše u Srbiji, BiH, Makedoniji i Crnoj Gori. Sad smo krenuli i sa hrvatskim tržištem tako da imamo šanse da osvojimo i to tržište – kaže Petar Joković iz „TIJMC Beograd“.
Naši građevinari i rudnici nabavljaju i mehanizaciju koja je vođena satelitima i GPS koordinatama. Direktno sa satelita postavljaju se koordinate, ulazi u projekat i skoro u centimetar rade košuljice za puteve, škarpe, nasipe i sve zemljane radove.
- Korišćenjem GPS telemetrijskih sistema možete uštedeti i više od sto odsto na produktivnosti, brzini i kvalitetu izrađenih projekata – kaže Aleksandar Joksimović iz kompanije „Caterpillar Srbija“.
I naši rudnici kupuju tešku mehanizaciju koja u sebi ima telemetriju. Tako se najbrže i najbolje skidaju slojevi zemlje i dolazi do rude.
Pored bagera i utovarivača koje će kontrolisati programeri, u budućnosti će se pojaviti i damperi koji će rudu prevoziti najbržom i najjeftnijom putanjom bez vozača. Tu su i dronovi koji se koriste u kopanju i eksploataciji rude, ali samo kao izviđači koji tačno mogu da proračunaju zalihe materijala.