Realizacijom projekta „Beograd na vodi“ oživljava se skoro sedam decenija stara ideja o tunelu koji bi išao od Kameničke do Francuske ulice, odnosno od prostora na kojem se danas nalazi Ekonomski fakultet, u neposrednoj blizini Glavne autobuske stanice, pa sve do Dorćola.
- Iako je izgradnja odavno počela, tadašnja tehnologija nije omogućavala da bude završen. Danas, to za nas ne bi predstavljalo veliki problem – rekao je premijer Aleksandar Vučić na sednici Skupštine Srbije.
Ilustracija (www.pixabay.com)
San da se tunelom povežu savski amfiteatar i dunavsko priobalje star je oko 65 godina. Generalnim urbanističkim planom s početka pedesetih, bilo je predviđeno da se probije tunel kroz koji bi išla magistralna saobraćajnica, pa bi vozila izbegla prolazak kroz centar grada.
Čak su i počeli radovi. Kopane su cevi u Ulici Gavrila Principa kod broja 63. Međutim, nije se daleko odmaklo. Probijeno je tačno 56 metara. I tu se stalo. Zvanično zbog pojave podzemnih voda i klizišta. Nezvanično, novac i mehanizacija preusmereni su za izgradnju Novog Beograda.
Izlaz iz tog bazičnog tunela, nalazio bi se u blizini velike raskrsnice kod Crkve Aleksandara Nevskog na Dorćolu. Tačnije, na mestu gde se danas nalazi benzinska pumpa.
Strateški, ovim tunelom bi se Karaburma povezala sa Novim Beogradom i Zemunom. Vozila bi iz Ulice Venizelosove, tunelom izbijala u savski amfiteatar, odakle bi preko mosta prelazili na levu stranu Save. Takođe, napravila bi se i saobraćajnica, koja bi se povezala sa Obrenovačkim putem.
Plan je u to vreme bio dobar, ali san posleratnih arhitekata nije realizovan. Gradilište je pre 60 godina zatvoreno, a najveći deo tunela je zazidan. Danas, koristi se prvih desetak metara, gde sada posluje auto-perionica.
Hipodrom i stadion Partizana
Tunel od Ekonomskog fakulteta do Francuske ulice nije ni prvi, a ni poslednji o kojem se mašta. Na trasi Unutrašnjeg magistralnog prstena predviđena su čak tri, od kojih bi najduži i najvažniji bio onaj koji bi išao od petlje Hipodrom sve do stadiona Partizana.
Takođe su razmatrane i „podzemne veze“ Brankovog mosta i Bulevara despota Stefana, kao i potez od Veterinarskog fakulteta do Tiršove ulice.