Gradnja tunela ispod Kadinjače, brda između Užica i Bajine Bašte uz koje vijuga uzak put zimi teško savladiv za teretnjake, poduhvat je o kome se opet govori u ovom kraju. Sada s razlogom, jer su iz evropskih fondova već opredeljena sredstva za izradu projekta budućeg tunela. To je za neke dovoljan čin da makar malo razuvere skeptike koji decenijama s pravom pričaju kako je to preskup posao, često najavljivan, a neostvaren.
Ilustracija (www.pixabay.com)
Do evropskih para da se sačini ovaj projekat, čiji je nosilac opština Bajina Bašta, a pomaže joj užička Regionalna razvojna agencija „Zlatibor“, došlo se u okviru programa prekogranične saradnje. Ukupno se za izradu projektne dokumentacije tunela pod Kadinjačom izdvaja 176.000 evra, i to većim delom kao donacija. Po rečima Slavka Lukića, direktora RRA „Zlatibor“, ovih dana raspisuje se tender za izradu studije opravdanosti, generalnog projekta i plana detaljne regulacije, s tim što će ta dokumentacije biti gotova naredne godine.
- Potom će se tražiti načini finansiranja i uslediti izbor investitora za izgradnju tog putnog objekta. Tunel će verovatno biti dugačak od 1,1 do 1,2 kilometra, pravljen da počne u Volujcu i izađe u Zaglavku, a vrednost radova iznosiće između osam i 10 miliona evra. To nije mala suma, ali šansu vidimo u budućim fondovima EU koji se koriste za kapitalne projekte. Takođe, s obzirom na to da master plan razvoja saobraćaja Srbije predviđa i ovaj bočni moravski koridor kao vezu prema Drini i Republici Srpskoj, nadamo se i pomoći države za gradnju tunela. A rešavanje prelaska preko Kadinjače doprinosi i ostvarenju projekta „Podrinje“, koji u oblasti putne privrede sa obe strane Drine sprovodi 28 opština iz Srbije i Republike Srpske – napominje Lukić.
Već decenijama živi priča u ovom kraju o potrebi probijanja Kadinjače zarad olakšavanja saobraćaja. Vele da je još pre tridesetak godina postojao projekat za gradnju takvog tunela. No stari planovi nikad nisu ostvareni, mada je ova jedina putna veza između Užica i Podrinja ostala rizik za vozače, naročito kad je zimi led okuje. Koliko puta su kamioni stali uz ove krivine ne mogavši da ih savladaju, šta sve vozačima nije priredila ta prirodna prepreka gde je bilo mnoštvo udesa. Muke s Kadinjačom posebno imaju zdravstvene službe, vozila hitne pomoći koja iz Bajine Bašte i drugih delova Podrinja ovuda pacijente prevoze u užičku bolnicu. Reč je uglavnom ohitnim slučajevima, najčešće srčanim bolesnicima kojima je pravovremena bolnička intervencija najvažnija da prežive, a vožnju ovim krivudavim putem uvek teško podnose.
Gradnjom tunela, naravno, ni na koji način ne bi bio ugrožen Memorijalni kompleks borcima Radničkog bataljona na vrhu Kadinjače, jer bi se brdo, kažu upućeni, probijalo na drugom delu, a sadašnji put ka spomeniku ostaje. A gde bi mogao biti početak tunela već pretpostavljaju i meštani Volujca, koji kažu da se u nekim pričama pominje prostrana livada uz desnu stranu puta iz pravca Užica kod ovdašnje kafane „Grab“, pre nego što počne uspon.
Ali želje su jedno, a mogućnosti drugo. Jer država je poslednjih godina zbog besparice odustala od započete gradnje obilaznice od Užica ka Bajinoj Bašti u Surduku sa vijaduktom preko Đetinje, što je ulaganje čija se vrednost procenjuje takođe na oko osam miliona evra. Nade su, dakle, da bi jedino evropske pare tunelu ispod Kadinjače mogle da udahnu život.