- Nema lepšeg osećaja od onoga kada te udari ova promaja u trenutku kada se probije tunel i kada se spoje dve strane. To je znak da uloženi trud i rad nisu bili uzalud – kažu presrećni radnici građevinskog preduzeća „Planum“, koje izvodi radove na deonici Koridoda 11, od Ljiga do Preljine i koji su u četvrtak uz zdravicu i šampanjac proslavili probijanje jedne od dve cevi tunela, dužine 439 metara, u selu Brđani, nedaleko od Gornjeg Milanovca.
Ilustracija (Foto: Pixabay.com)
Sigurno je da na svetu nije bilo srećnijih građevinaca od dvojice radnika, koji su se, posle godinu i po dana radova, sreli na sredini tunela. Ponosno su isticali da je savladano još jedno brdo koje se isprečilo na budućoj trasi autoputa Beograd-južni Jadran!
- Ovaj osećaj ne može da se poredi ni sa čim. Kada se posle udara iglom u stenu pojavi svetlost sa druge strane i kada vas hladan vetar zapljusne, to je momenat za pamćenje – rekao je mlađani radnik Milan Jovanović, koji je prvi pružio ruku kolegi koji je „bušio“ tunel sa druge strane. - Više od godinu dana proveli smo u mraku, u utrobi zemlje. Uvek sa malom dozom strepnje da se stenje ne sruči na nas. Sada je sve drugačije, idemo u osvajanje sledećeg tunela...
Radost nije krio ni Slaviša Ilić, poslovođa mehanizacije na tunelu u Brđanima. Ljubav prema poslu u tunelima nasledio je, veli nam, od svog oca Milana, rudarskog inženjera u rudniku olova i cinka.
- Ponosni smo na ovo što smo uradili. Ovim tunelom u budućnosti će proći milioni ljudi, a naši potomci će uvek znati da smo mi imali udela u nečemu što će svima nama doneti boljitak – kazao je Slaviša. - Ima ovde još dosta posla, a garantujem da će sa ovim vrednim radnicima svi rokovi biti ispoštovani.
Ruku čestitanja jedan drugom u četvrtak su u tunelu pružili Dmitar Đurović, direktor preduzeća „Koridori Srbije“, koje je investitor radova, i Ratomir Todorović, direktor firme „Planum“. Todorović je obećao da će u februaru biti probijena i druga cev tunela u Brđanima, a da će naredne godine svi radovi biti kompletirani, zajedno sa tunelom Savinac.
- Danas mogu ponosno da kažem da je Srbija i dalje najveće putarsko gradilište u regionu, a da su „Koridori Srbije“, i pored toga što nam vremenski uslovi i obilne padavine nisu išli u prilog, i u ovoj godini sustigli i prestigli evropski prosek izgradnje auto-puteva od 50 kilometara – poručio je Đurović. - Tokom ove građevinske sezone „Koridori“ su do ovog momenta izgradili 51 kilometar auto-puta u punom profilu, a do kraja ove godine imaćemo 64,4 kilometra novog auto-puta, što je više od planirane realizacije za ovu godinu. Na deonici Ljig-Preljina, dužine 40,3 kilometra, gde radove odgovorno izvodi kompanija „Azvirt“ iz Azerbejdžana, realizovano je 20,50 kilometara, a svi preostali kilometri biće asfaltirani do 25. avgusta 2016. godine.
On je dodao i da je cilj „Koridora“ i Vlade Srbije da kompletan Koridor 10 bude završen 2016, a Koridor 11 tokom 2017. godine.
Ub-Lajkovac
Asfalterski radovi na deonici od Uba do Lajkovca, u dižini od 12,5 kilometara su završeni, a primopredaja će biti obavljena do kraja godine. U toku su radovi na uređenju terena (kosina, betoniranje odvodnih kanala, izrada zaštitne žičane ograde duž puta). Na samoj trasi izgrađeno je svih 13 mostovskih konstrukcija u dužini od oko 2,1 kilometar. Izgrađena je i petlja Lajkovac sa prilaznim saobraćajnicama dužine 8,5 kilometara.
66 mostova
Na trasi auto-puta od Ljiga do Preljine ima ukupno pet tunela – dva tunela sa otvorenom metodom iskopa: Golubac i Veliki Kik, dužine 200 metara, tunel Brđani – 439 metara, Savinac - 270 metara (trenutno probijen 191 metar) i tunel Šarani – 885 metara (trenutno probijeno 692 metra). Takođe, na ovoj deonici ima 66 mostova, od čega je završen 41, a na 21 su radovi započeti.