Premijer Srbije Aleksandar Vučić, u intervjuu Kineskom međunarodnom radiju rekao je da bi u okviru mehanizma za saradnju Kine sa zemljama centralne i istočne Evrope mogla da se realizuje izgradnja auto-puta Beograd-Temišvar, preko Zrenjanina ili Vršca, o čemu je već razgovarao sa premijerom Rumunije Viktorom Pontom.
Ilustracija (Foto: Pixabay.com)
Ova informacija, koju je preneo „Tanjug“, unosi nespokojstvo u osam opština Južnog Banata, jer premijer Vučić na prvom mestu otvara mogućnost da auto-put prođe preko Zrenjanina, a ne ovim delom Vojvodine iako su pripreme, sa obe strane granice, uveliko u toku.
Pre godinu dana, svi mediji u Srbiji objavili su da Srbija i Rumunija preduzimaju konkretne korake na izradi projektne dokumentacije za izgradnju dela saobraćajnog Koridora 11 od Beograda – preko Pančeva i Vršca, do Temišvara.
Iz JP „Putevi Srbije“ konstantno stižu informacije da je izgradnja deonice preko Vršca predviđena Strategijom razvoja železničkog, drumskog, vodnog, vazdušnog i intermodalnog saobraćaja od 2008. do 2015, a nalazi se i na listi projekata koji su ušli u usvojeni Generalni master-plan razvoja saobraćaja u Srbiji.
Ministar građevine Velimir Ilić najavio je oktobra 2013. u Pančevu da će uskoro početi gradnja Koridora 11, Temišvar-Vršac-Pančevo-Beograd-Bar-Bari. Prema njegovim rečima, budući auto-put na Koridoru 11 biće izgrađen od Vršca, preko Pančeva do „kineskog mosta“ Zemun - Borča.
Ministar regionalnog razvoja i lokalne samouprave Igor Mirović pre godinu dana sastao se sa rukovodstvom Vršca i izjavio da je neophodno ubrzati stvaranje uslova za izradu projektne dokumentacije na ovom važnom koridoru.
To je, po njegovim rečima, ono čemu nadležno ministarstvo, Vlada i sve opštine i gradovi na toj trasi „pristupaju sa velikom snagom“. On je dodao da je država uredila prioritete u izgradnji velikih infrastrukturnih objekata, posebno kada je reč o važnim regionalnim pravcima koji istovremeno u saobraćajnom smislu predstavljaju puteve prvog reda.
Auto-put od Beograda preko Pančeva i Vršca do Temišvara jeste deo ambicioznih planova izgradnje novih saobraćajnica u Srbiji. Italijani, koji u Rumuniji imaju više od 11.000 preduzeća, najviše su zainteresovani za taj putni pravac preko Vršca. Protokol o saradnji putara Srbije i Italije s ciljem izgradnje auto-puta potpisan je još pre nekoliko godina, kada se to tumačilo kao postavljanje kamena temeljca za budući auto-put – preko Vršca.
Shodno uputstvima države, maja ove godine, predsednici osam južnobanatskih opština dogovorili su se u Vršcu o zajedničkim aktivnostima, kako bi što pre počela izgradnja auto-puta E-70 u dužini od 120 kilometara. Potpisan je i protokol o saradnji.
U radu je učestvovala i Anka Lolesku, izvršna direktorka Regionalnog biroa za prekograničnu saradnju Rumunije i Srbije u Temišvaru, kao i Sorin Maksim, generalni direktor rumunske Agencije za razvoj zapadnog Balkana, što dokazuje zainteresovanost Rumunije da auto-put ide preko Vršca.
Načelnik Južnobanatskog okruga Tasić naglasio je da je izgradnja auto-puta Beograd-Vršac-Temišvar od ogromnog značaja, kao jedan od najvećih infrastrukturnih projekata u ovom okrugu u poslednje četiri decenije.
- Agresivnije ćemo nastupiti prema svim nadležnim organima kako bi ovaj projekat bio i realizovan. Očekujem da realizacija započne do 2016. godine – rekao je Tasić posle potpisivanja Protokola o saradnji južnobanatskih opština.
Predsednik Opštine Vršac Čedomir Živković naglasio je da je Protokol potpisan u pravo vreme za kandidovanje projekta, kao i da je Evropska delegacija voljna da podrži izradu generalnog projekta izgradnje auto-puta koji je vredna od 12 do 15 milina evra.
- Tek nam predstoji apliciranje za grantove iz kojih će se finansirati izgradnja velikih infrastrukturnih projekata poput ovog auto-puta. Mi za to moramo biti spremni, moramo imati svu potrebnu pravno-tehničku dokumentaciju, ali i podršku najviših nivoa vlasti u Srbiji i Rumuniji – rekao je Živković.
Pančevo i Vršac su već napravili prve korake. Pančevci su u svom generalnom urbanističkom planu odredili deonicu auto-puta do Banatskog Novog Sela, dok su Vrščani još pre više od dve godine završili deo obilaznice oko Vršca, u dužini od 2.600 metara u koju je uloženo 700 miliona dinara.
Februara ove godine, nosilac lokalne vlasti u Vršcu Pokret „Vršačka regija – Evropska regija“ i Srpska napredna stranka, u prisustvu potpredsednika SNS Nikole Selakovića, potpisali su Protokol o saradnji. Oni su se obavezali da će sarađivati na realizaciji zajedničkih ciljeva, odnosno na tome da opština Vršac stekne status grada, da se izgradi auto-put Beograd-Pančevo-Vršac-Temišvar, nova industrijska zona, uz proširenje postojeće, kao i na tome da se završi izgradnja obilaznice oko Vršca.
Januara ove godine predsednik opštine Vršac Čedomir Živković i predsednik rumunske opštine Rešica Mihaj Stepanesku potpisali su Protokol o saradnji i bratimljenju. Tom prilikom otkriveno je da će se zajednički raditi na realizaciji projekta auto-put Temišvar-Beograd. Isti stav više puta su u Vršcu ponovili i čelnici Arada i Lugoža.