Povodom otvaranja novog "zelenog" Logističkog centra kompanije Lidl Srbija u Lapovu, razgovarali smo sa Aleksandrom Nikolićem, rukovodiocem sektora Gradnja te kompanije.
Logistički centar kompanije Lidl Srbija u Lapovu (Foto: Lidl Srbija)
Kolika je vrednost investicije i koliko je trajala izgradnja Logističkog centra?
Novi logistički centar u Lapovu doneo je sa sobom investiciju visoku čak 70 miliona evra. Obzirom na svoju veličinu i značaj, činjenicu da se na ovaj način obezbeđuje još brže i efikasnije snabdevanje više od 60 Lidl prodavnica širom naše zemlje, od samog početka projektu smo pristupili posvećeno i timski.
Kako je planiranje osnov svakog uspešnog projekta, posebnu odgovornost imali smo od same pripreme ove investicije. Zbog obimnosti projekta, isti smo podelili u nekoliko faza, pa smo se tako najpre posvetili nedostajućoj infrastrukturi u Lapovu gde smo izgradili gotovo dva kilometara pristupnih saobraćajnica sa najmodernijom infrastrukturom, merno regulacionu stanicu za gas i najmodernije razvodno postrojenje sa daljinskim praćenjem, a regulisali smo i tok obližnjeg potoka. Izazov je bilo i izmeštanje tri dalekovoda u blizini, koji su se prostirali preko auto-puta E75 i preko naše građevinske parcele.
Aleksandar Nikolić, rukovadilac sektora Gradnja (Foto: Lidl Srbija)
Druga faza projekta bila je priprema parcele za izgradnju. Sa izgradnjom našeg logističkog centra, kao treće i finalne faze, počeli smo u maju prošle godine i za rekordnih godinu dana smo sve priveli kraju, što smatramo velikim uspehom. Naš glavni cilj koji smo postavili bio je da izgradnja bude "zelena" i time doprinese postizanju aktuelne teme u celom svetu - održivosti. U ostvarenju ovih planova, pomogli su nam naši partneri - imali smo sklopljenu saradnju sa oko 70 domaćih firmi.
Koliko je vaše dosadašnje iskustvo u sličnim projektima uticalo na izgradnju Logističkog centra u Lapovu?
Kompanija Lidl na internacionalnom nivou ima zaista visoke standarde u svim svojim sferama poslovanja, pa tako i u izgradnji. Iskustvo iz preko 30 zemalja, preko 200 logističkih centara i 12.000 prodavnica stiče se i implementira u vidu dokumenta koji predstavlja Lidlov standard o planiranju i izgradnji objekata.
Investicija vredna 70 miliona evra (Foto: Lidl Srbija)
To bogato iskustvo koje se prenosi, pretvorilo nas je u stručnjake koji uvek nađu rešenje i efikasno grade svaki tip prodavnice, upravne zgrade ili logističkog centra. Ipak, ostajemo fleksibilni i prilagođavamo se potrebama okruženja u koje investiramo. Na ovaj način naš logistički centar u Lapovu, pored toga što sa prodavnicama čini visoko kvalitetnu logističku mrežu koja osigurava pouzdano snabdevanje, danas čini i najmodernije izgrađen centar ovog tipa sa preko 57.000 kvadradnih metara i 20 metara visine.
Kao rukovodilac tima gradnje mogu reći da sam jako ponosan na svoj tim, koji ulaže neverovatne napore da podigne standarde u planiranju i izgradnji i na taj način doprinese struci koju smo svi zajedno odabrali. Posebnu zahvalnost dugujemo i našim partnerima, koji uz obostrano zadovoljstvo i uzajamno poštovanje rastu sa našom kompanijom.
Toplota iz rashladnih sistema koristi se za podno grejanje (Foto: Lidl Srbija)
Da li ste koristili specijalne materijale i tehnike u izgradnji Logističkog centra i na koji način će oni doprineti održivosti objekta?
Kao što sam već pomenuo, tokom gradnje nam je bilo vrlo važno da vodimo računa o održivim procesima. Naš najveći uspeh u tome jeste postavljanje čak 10.000 kvadratnih metara solarnih panela na krov logističkog centra. Obezbedili smo da centar iz svog sopstvenog izvora energije pokriva 30% potrebnog kapaciteta električne energije za rad.
Na krovu je postavljeno 10.000 kvadratnih metara solarnih panela (Foto: Lidl Srbija)
Pored uštede u vidu solarnih panela, sproveli smo i mnoge druge tehnike za uštedu resursa, pa je tako upotrebljena rekuperacija toplote iz sistema rashlade kao energija za podno grejanje, kišnica sa krova objekta se čuva u rezervoarima i koristi kao tehnička voda za ispiranje toaleta, BMS (building management system) upravlja celim objektom prema softverski zadatim parametrima itd. Kroz sve ove savremene sisteme uštedeli smo energiju za 45% u odnosu na referentne objekte ovog tipa, a upotrebu vode smanjili za 80%.
Za potrebe naših objekata pažljivo biramo materijale, koji pored estetskih moraju da zadovolje i niz drugih zahteva naših internih standarda. Vodili smo računa da se koriste isključivo materijali sa CE sertifikatima i sa adekvatnim domaćim atestima. Uzimali smo isključivo boje koje u svom sastavu nemaju "VOC" sadržaj štetnih materija, niti iste emituju, dok su parkinzi i krov centra sačinjeni od svetlih materijala, kako bi se obezbedilo manje zagrevanje površine, samim tim i emisije, ali i prijatniji boravak našim vozačima i zaposlenima.
Korišćeni su isključivo materijali sa CE sertifikatima (Foto: Lidl Srbija)
Konstantno pratimo trendove u građevinarstvu kada je u pitanju zaštita životne sredine. Tako smo i 2018. godine za prvi Lidl logistički centar u Novoj Pazovi dobili internacionalno priznati LEED (Leadership in Energy and Environmental Design) Gold sertifikat, koji potvrđuje poštovanje principa održivosti prilikom gradnje. Sa novim centrom u Lapovu otišli smo još korak dalje, pa smo trenutno u procesu sertifikacije za LEED sertifikat najvišeg ranga.
Kada pogledam godinu dana unazad, sa zadovoljstvom mogu da kažem kako smo ovim projektom dokazali da sve što radimo u našoj zemlji, radimo posvećeno i sa ljubavlju.