Na polju inovacija kada je izgradnja puteva u pitanju stižu vesti iz Kine. Za izgradnju auto-puta Pandžihua-Dali između provincija Sečuan i Dali. putari koriste mašine kojima ne upravljaju ljudi već su autonomne i same obavljaju poslove asfaltiranja. U pitanju su mašine valjci i one koje obavljaju završne radove u vidu postavljana poslednjeg sloja kolovoza.
Raskrsnica u Šangaju - ilustracija (Denys Nevozhai/Unsplash)
Mašine koriste GPS sisteme, komunikaciju preko mikrotalasa, milimetarski radar i drugu senzorsku opremu kako bi se snašle u realnom prostoru, pronašle svoj put i odradile zadatke koji su im dati. Njima se koordinira daljinski iz nadzornog centra. Tehnologiju koju koriste ove mašine razvili su proizvođač mašina Xuzhou Construction Machinery Group (XCMG), Sichuan Railway Investment Group i Tsinghua University. Istraživači sa Tsinghua University su napravili "mozak" ovim autonomnim mašinama, koje su zapravo vozila bez ljudske posade. Po njihovoj proceni mašinama se može upravljati sa greškom od 3cm.
Ovakav projekat ne iznenađuje shodno tome da mostovi i tuneli čine oko 81% svih auto-puteva u ovoj zemlji, a upravo te vrste puteva imaju visoke zahteve kada je u pitanju glatkost kolovoza. Takođe, je i Ministarstvo saobraćaja u Kini u maju ove godine izdalo smernice za unapređenje tehnika izgradnje puteva uz korišćenje 5G mreže za komunikaciju, pozicioniranje uz visoku tačnost i upotrebu računarskih sistema. Cilj je da se uštedi na troškovima i poveća produktivnost.
Kina je za izgradnju puteva u prvih 10 meseci 2019. potrošila više od 225 milijardi dolara. Uz pomoć ovih novih vrsta mašina, očekuje se više “pametnih” gradilišta u Kini u narednom periodu.