Sijetl, koji je relativno miran grad, ovih dana „potresaju“ scene kao iz filmova naučne fantastike jer najveća bušilica na svetu radi i krči put ka otvorenom upravo ovde. Mašina za bušenje tunela, poznatijia kao „Bertha" prošla je kroz zid od armiranog betona u senci legendarnog tornja „Space Needle“ oko 11:15, završavajući poslednjih nekoliko metara tunela koji je dug preko 2.963m. Ovaj tunel je deo projekta koji se odnosi na izgradnju novog puta koji treba da poveže južni i severni deo grada.
Slika 1. Probijanje „Berthe“ (foto: David Szondy, preuzeto sa www.newatlas.com)
Pre četiri godine, u aprilu 2013. godine, „Bertha“ je započela kopanje ispod nebodera u Sijetlu u cilju izgradnje novog puta tj. zamene 64-godišnjeg vijadukta koji je proglašen nesigurnim nakon zemljotresa 2001. godine. Doneta je odluka da se ukloni uzvišeni kolovoz i tako napravi šetalište i park pored vode a put zameni podzemnim tunelom koji će povezati rutu auto-puta „SR 99“.
Slika 2. Probijanje „Berthe“ (foto: David Szondy, preuzeto sa www.newatlas.com)
Kako bi to izveli, Washington State Department of Transportation (WSDOT) i glavni izvođač radova Seattle Tunel Partners (STP) naručili su od firme Hitachi Zosen Corporation of Japan da naprave najveću mašinu (bušilicu) za probijanje tunela na svetu. Duga 99,3m i široka 17,5m, originalno je težila 6.350 tona, ali je znatno izmenjena nakon velikog kvara koji je ubrzo otkriven nakon početka iskopavanja.
Slika 3. Probijanje „Berthe“ (foto: David Szondy, preuzeto sa www.newatlas.com)
Današnje probijanje nosilo je sa sobom dozu neizvesnosti, jer kopanje tunela pomoću divovske mašine - „mehaničke gliste“ je egzaktna nauka. Portparolka WSDOT je rekla da oni nisu bili sigurni šta se sve moglo dogoditi.
U početku, jedini znak da se „Bertha“ približava je bio zvuk dubokog skričanja, brušenja koji je došao iz dela iza priključka koji su dominirali južnim krajem skoro 27 metara duboke jame koja je izgrađena da primi čeličnog giganta. U prepodnevnim časovima „Bertha“ je uspela da probije tunel.
Slika 4. Probijanje „Berthe“ (foto: David Szondy, preuzeto sa www.newatlas.com)
Prema WSDOT, probijanje „Berthe“ je dobra vest ali loš događaj. Sa jedne strane, iskopan je jedinstven tunel u svetu, ali ga je velika prljava mašina za iskop blokirala. To znači da će izvođači radova u narednih nekoliko dana provesti vreme uklanjajući gigantske podupirače koji daju podršku iz jame, a onda pomeriti„ Berthu“ u nju, gde će više od pet meseci biti posvećeno njenoj demontaži i rastavljanju u delove ispod 20 tona, kako bi mogli da se premeste i prođu gradskim ulicama.
Slika 5. Probijanje „Berthe“ (foto: David Szondy, preuzeto sa www.newatlas.com)
Neki delovi će se spasiti i prodati nazad proizvođaču, dok će veći deo čelika ići lokalnim livnicama gde će biti pretopljeni i ponovo iskorišćeni za izgradnju auto-puta unutar novog tunela. U međuvremenu, prijemna jama će biti pretvorena u platformu koja će povezivati tunel sa putem.
„Ovo je istorijski trenutak za transport u našoj državi", rekao je guverner države Washington, Jay Inslee. „Inovacije i upornost su „motori“ koji pokreću Vašington i stavljaju ga u prvi plan. Još uvek ima dosta posla ali je ovaj trenutak je itekako vredan slave."
U videu ispod se može videti simak „Berthe“ kako probija tunel. Ovo probijanje je snimljeno dronom.