INFONET-468X60-BANNER

Prilika za građevince na Bliskom Istoku - Sudijska Arabija se budi

18.02.2009. | Construction News UK

Saudijska Arabija je često nazivana uspavanim džinom u građevinskoj industriji Bliskog Istoka. Dok manje države poput UA Emirata lansiraju projekat za projektom, Saudijci su zadržali tradicionalan pristup na svom putu razvoja. Sada u džepu imaju 400 milijardi funti za nove projekte.

Međutim, ova kraljevina je daleko od konzervativne kada se pogledaju razmere njenih planova. Globalni pad cena robe i želja da se iskoristi velika dobit nastala sredinom 2008. godine zahvaljujući visokoj ceni nafte, učinili su da se ubrza realizacija projekata.

Prema istraživanju MEED-a vrednost projekata samo u građevinskom sektoru dostigla je tokom 2008. godine 3,3 milijarde britanskih funti, skoro dvostruko više nego u 2007. godini. Ovaj rast, zajedno sa najvećim budžetom u istoriji Saudijske Arabije, otvorio je mogućnost investiranja od 85 milijardi funti samo tokom 2009, što mnoge analitičare navodi da je došlo vreme da se džin probudi.

Prema tvrdnji Saad Al-Adhami iz kancelarije UK Trade & Investment-a u Rijadu (Državna komora za trgovinu i investicije Velike Britanije), na pomolu su ogromne mogućnosti za investiranje. Ovo uključuje tri značajne pruge, ulaganja u četiri grada od nekoliko desetina milijardi funti, kao i investicije u energetske objekte, vodovode i izgradnju luka:

- Otvaraju se mogućnosti za najveći broj kompanija koje su na neki način povezane sa infrastrukturom. Već je porasla potražnja za firmama i profesionalcima svih profila, naročito konsultantima, građevinskim menadžerima i savetnicima za tenderski nastup - rekao je Al-Adhami.

Kraljevini su posebno potrebni programski i projektni menadžeri jer se svakodnevno pojavljuje veliki broj opcija za investiranje, reda veličina do sad neviđenih u ovom regionu. Na primer, Poslovni grad King Abdullah (slika gore), čitava nova suburbana oblast severno od grada Džide, sa koncentracijom industrije i velikom lukom, vredi 18 milijardi funti. Dodatno, planirano je povezivanje tog grada sa Rijadom, modernom prugom dugom 950km.

Novi gradovi i izgradnja – 116 milijardi funti

U trci za povećanjem produktivnosti Vlada je započela ulaganje od 33 milijarde funti u gradnju četiri grada u kojima bi do 2020. godine trebalo da bude naseljeno 5 miliona ljudi. U planu je več i izgradnja još dva slična grada.

Stanovanje i nekretnine - Stanovanje je visoko na listi prioriteta u Saudijskoj Arabiji jer populacija narasta za pola miliona godišnje.Kako bi bio omogućen krov za sve, U Džidi je već u toku investicija kompanije Limitless iz Emirata vredna 9 milijardi funti – projekat Al Wasl (na slici).

Potrebe za infrastrukturom su ogromne i otvara se mogućnost za mnoge projektantske i izvođačke kompanije već sada, kada situacija tek počinje da se zahuktava. Najpogodnija je upravo pomenuta zona severno od Džide.

34 milijarde funti za transport

Železnica - Planirana je izgradnja saobraćajnica ukupne vrednosti od 34 milijarde funti, od čega oko pola pripada projektima železnice. Neki od najvećih projekata su:

  • Saudi Landbridge projekat povezivanja Džide i Rijada železnicom. Vrednost je 3 milijarde funti, a govori se o 50-godišnjem ugovoru po BOT modelu finansiranja (Build Operate Transfer - više o BOT modelu pročitajte ovde). On je trenutno stopiran jer je Vlada procenila da bi trenutno stanje na tržištu, niskih cena roba i nepovoljne kreditne klime previše oštetilo budžet. Ipak, za ugovor se nadmeću četiri konzorcijuma.
  • Brza pruga Meka-Medina, vrednost radova 4 milijarde funti, prvobitno planirana za BOT ugovor, ali je Vlada odlučila da ipak bude tradicionalni ugovor. Šest firmi je već obezbedilo pravo učešća na tenderu
  • Monorail pruga u Meki, vrednost radova 2,7 milijardi funti, sa krakom koji je spaja sa budućom prugom Meka-Medina, i koja će prevoziti hodočasnike do gradskih svetilišta.

Putevi - Godišnji budžet ministarstva za transport i telekomunikacije je 3,5 milijardi funti, i najveći deo ove sume investira se u unapređenje putne mreže u najvećim gradovima Saudijske Arabije kao što su Rijad i Džida. Širom kraljevine su u toku projekti “dupliranja” koji zapravo znače dodavanje još dve kolovozne trake na magistralne puteve sa po jednom kolovoznom trakom u svakom smeru.

Luke - Ulaganje u obalsku infrastrukturu, naročito luke kako bi se poboljšali uslovi za trgovinu predstavlja još jedan od projekata velikog značaja za kraljevinu. Ovo naravno podrazumeva istovremeno povezivanje luka saobraćajnicama sa kontinentalnim delom zemlje.

Najveći projekat u ovom sektoru građevine jeste ulaganje od 4 milijarde funti u luku Poslovnog grada King Abdullah u Džidi. Početak realizacije se očekuje već krajem ove godine.

Voda i električna energija – 160 milijardi funti

Kao jedno od najbezvodnijih mesta na svetu, Saudijska Arabija mora da krene sa značajnim ulaganjima ne bi li zadovoljila potrebe za pijaćom i tehničkom vodom. Kako bi ovaj process snabdevanja bio što efikasniji ušlo se u ekstenzivnu privatizacioni program koji vodi Nacionalna kompanija za vodu, osnovana 2007. godine.

Do sada su započela dva menadžerska projekta: vodosnabdevanje Rijada i upravljanje otpadnim vodama u Džidi. Još deset sličnih projekata je u planu u najskorijoj budućnosti.

Sledeći će biti PPP projekat, u narednih šest do sedam godina, u četiri grada: Damam, Meka, Medina i Taif. Za njim slede i poslovi na unapređenju i održavanju glavnih postrojenja za tretman otpadnih voda u kraljevini.

Vlada Sudijske Arabije želi da krene u privatizaciju proizvodnje i distribucije energetske mreže. Ovo će biti urađeno tokom tri faze do 2016. godine. O kakvim se projektima radi najslikovitije govori projekat postavljanja podmorskog energetskog kabla do Egipta, čija se vrednost procenjuje na preko 300 miliona funti, i koji treba da bude završen do kraja godine.

 

 

Komentari: 0

TEKSTOVI /iz kategorije/


Anketa

Koja vrsta pokrivke se nalazi na krovu vašeg objekta?
Nemanja 31.03.2024.
A coskovi kako se zidaju?
Miodrag 30.03.2024.
Kuću sam počeo da gradim na porodicnom iman...
Milan 30.03.2024.
Kad završe Ameri ovaj hotel nebi bilo loše ...
Dr 20.03.2024.
Najveća prednost betonskog crepa u odnosu n...
Darko 14.03.2024.
Pa kad cveta mito i korupcija. Ako se to is...

;