Uskoro bi moglo da se desi da ne morate da izbegavate rupu na putu kada je vidite i da psujete kada se točak vašeg automobila razbije o nju. Umesto toga, vi biste mogli opušteno da vozite preko nje, tako da pritisak vaših guma učvrsti malu plastičnu kesu koju su gradske vlasti tu stavili kao privremeno rešenje. Mala zakrpa od ne-njutonovske tečnosti može da poštedi vaš automobil posle oštre zime, uštedi opštinski novac i putničke nevolje.
Ne-njutonovske tečnosti su one koje kapaju u nekim uslovima i očvršćuju u drugim kako reaguju na snage koje se primenjuju na njih. Njutnovske tečnosti se, nasuprot tome, ponašaju kao fluidi bez obzira šta se sa njima radi. Klasična mešavina kukuruznog skroba i vode je jedan primer ne-njutnovske tečnosti. Grupa studenata sa Univerziteta Kejs Vester Rizrv (Case Western Reserve University) iz Klivlenda, SAD, odlučila se da koristi ove mešavine kao punila za udarne rupe, a za potrebe takmičenja koje je raspisala francuska kompanija Saint-Gobain.
Evo kako to funkcioniše: Umesto da se voze okolo sa mešavinom toplog asfalta, radnici zaduženi za popravku puteva, pa čak i policijski automobili će nosti kese pune sa mešavinom vode i praha. Studenti planiraju da patenetiraju ovu ideju, tako da nisu otkrili svoj recept za mešavinu, ali kažu da je biorazgradiv, pa čak i jestiv. Kada radnik naiđe na udarnu rupu, on ili ona ubaci kesu u tu rupu, i pokrije je sa crnom trakom kako je vozači ne bi zamenili sa preprekom. Kada automobil pređe preko rupe, tečnost u kesi se ponaša kao čvrsta masa, čime dobijate ispunjenu rupu na putu.
Ovo se dešava zahvaljujući ne-njutnovskoj tečnosti. Njutnovske tečnosti bi se razišle i iscurele pri primeni sile, za razliku od ne-njutnovskih tečnosti koje se pri primeni sile ukrute, ponašajući se nalik čvrstom predmetu. Nešto nalik ovome.
Studenti su već testirali na putevima svoj trik sa plastičnom kesom i kažu da se on pokazao dobro, čak i posle nedelju dana neprekidnog korišćenja. Oni su zamišljeni dovoljno čvrstim da potraju i do nekoliko nedelja, čak i u vlažnim i hladnim uslovima, sve dok se rupe na putu ne ispune propisno sa asfaltom, kaže tim.