Da li biste voleli da idete na posao u pokretnom vrtu? Ako se Mark Granen bude pitao, možda ćete i moću. Pejzažni umetnik koji radi u Beskanu u Španiji razvio je zeleni krovni sistem za autobuse nazvan Fito Kinetik (Phyto Kinetic).
Pošto su zelene površine od velike važnosti za ljudska okruženja, i s obzirom da gradove jednostavno nemaju puno otvorenog prostora, Granen je došao na ideju korišćenja prostora koje već postoje za kreiranje tih zelenih površina, pa čak i ako su te površine na četiri točka. U gradu kao što je Njujork koji ima na hiljade autobusa, dodavanje sistema Fito Kinetika na svakom od njih bi stvorilo preko 100.000 kvadratnih metara zelenih površina koje prečišćavaju vazduh u gradu.
Fito Kinetik sistem koristi laganu hidroponičnu penu deblljine od sedam centimetara koja je mnogo lakše od zemlje, i značajno smanjuje ukupnu težinu zelenog krova. Pena ima dodatnu korist jer je veoma savitljivo, što je čini idealnim za laku postavku na bilo kojoj vrsti autobusa. Što se tiče zalivanja zelenog krova, kondenzacija od klima uređaja autobusa, koja se obično prosipa, se zarobljava i reciklira za navodnjavanje krova. Kada klima sistem nije u upotrebi, u hladnije vreme, bašta se može ručno zalivati.
A način na koji Granen održava baštu na mestu na pokretnoj platformi je preko traka od mikro-perforiranog nerđajućeg čelika koje su fiksirane sa ultralakom zaštitnom mrežicom koja ankeriše vegetativnu površinu. Ovaj sistem ankerisanja, kaže Granen, bi zadržao baštu na mestu čak i ako bi se autobus prevrnuo.
Granen je proizveo prototip autobusa sa Fito Kinetik sistemom koji je trenutno u funkciji prevoza turista do i od prirodnog rezervata u Gorini, gradu na severoistočnoj obali Španije. On trenutno vodi razgovore sa auto-kompanijom koja je zainteresovana za sponzorisanje flote u Barseloni.
On predviđa da svaka autobuska linija kultiviše svoj jedinstven pejzaž aromatičnog bilja, ukrasnog bilja, bršljena i trava. Ali, pored fizičke prednosti sadnje još bašti u gradovima, Granen se nada da Fito Kinetik može da promeni odnos građana prema prirodi, i da im pomogne da dožive zelene prostore u spoju sa gradskom infrastrukturom.