INFONET-468X60-BANNER

BLANKO-970X250-BANNER

Vizija saobraćajne infrastrukture za 2030

22.01.2013. | Gizmag

Američki arhitektonski studio Höweler + Yoon Architecture je razvio zanimljiv koncept moderne gradske infrastrukture između Bostona i Vašingtona nazvan „Boswash“. Ključni deo dizajna ovog zamišljenog mega-regiona jeste studiov „Shareway“ dizajn - koncept paketnog transporta koji pokušava da ispravi noćnu moru urbanog putovanja kroz povezivanje javnog i individualnog prevoza u jedinstvenu arteriju duž 724 kilometara trase postojećeg međudržavnog autoputa 95.

Koncept je doneo birou Höweler + Yoon Architecture nagradu „2012 Audi Urban Future“ koja ima za cilj da razume gradove budućnosti i odgovori na pitanje „u kom obliku će pojedinačna mobilnost biti moguća?“ kroz proučavanje razvoja grada, globalnog urbanog planiranja i njihove relevantnosti za buduću mobilnost. Projekat je izabran zbog njegovog potencijala da se realizuje do 2030. godine, i kao najtemeljnije rešenje koje je dalo odgovor na uslove konkursa.

Termin „Boswash“ su prvobitno skovali Herman Kan (Herman Kahn) i Artur Veiner (Arthur J. Weiner) u njihovoj studiji „2000. godina“ (The Year 2000) iz 1967. godine, koja je opisivala teoretski megapolis u SAD-u koji se proteže od Bostona do Vašingtona. Ljubitelji fima mogu takođe prepoznati ovaj region kao orginalni „Mega-City One“ iz filma „Sudija Dred“ (Judge Dredd) sa Silvesterom Staloneom u glavnoj ulozi.

Biro Höweler + Yoon Architecture opisuje „Boswash“ kao region koji obuhvata 53 miliona stanovnika i koji doprinose sa trećinom američkog BDP-a. Postojeća pojedinačna predgrađa i urbani centri duž autoputa I-95 su objedinjeni u „Boswash“, i tradicionalne predstave nezavisnog okruga nestaju. Höweler + Yoon Architecture vidi ovo kao priliku da stvore „alternativne puteve, različite putanje ili nove kulturne snove“.

Kako Sjedinjene Američke Države i ceo svet pati od onoga što projekat naziva „sredovečnom, nedovoljno finansiranom infrastrukturom“, vizija laganih vožnji i velikih automobila iz utopijskih predgrađa je postala noćna mora. Samo putovanje i infrastruktura su postali preopterećeni i posleratno obećanje o slobodno-tekućoj mobilnosti je nestalo iz velikih urbanih centara.

Projekat „Shareway“ se fokusira na pristupe zajednici i nastoji da sveže prevoz u visoko tehničku, optimizovanu i neprestano tekuću glavnu arteriju. Cilj je da se stvori nova platforma koja "superveže" i individualni i javni prevoz kroz stvaranje jedne multi-modalne mreže čvorišta i puteva velike vrzine. U ovoj infrastrukturi, ljudi i roba u različitim oblicima se kreću duž iste naslagane arterije puteva na različitim nivoima „kao podaci preko interneta“.

U srži transportne mreže nalazi se železnička linija visoke brzine na gornjem nivou sa čvorištima ili mestima razmene koji preusmeravaju putnike i teret između lokalnih i nacionalnih puteva. Niži novi uključuju teretne i prigradske železnički linije, trake za teretne kamione, javne puteve i na kraju biciklističke i pešačke staze.

Svaki čvor takođe pruža sistem „poslenje milje“ koji obezbeđuje lokalni radijus pristupačnosti putem nezavisnih javnih automobila kratkih dometa. Putnici mogu da napuste super-brze železničke linije blizu njihovog odredišta i da koriste flotu automobila koji su napajani kinetičkom energijom sakupljenom od sile kočenja vozova. Putnici takođe mogu koristiti inteligentnu mrežu na „Shareway“-u kako bi tražili optimalnu rutu do svog odredišta, pa čak i ljude sa kojima mogu da dele automobil.

„Shareway“ je predložen kao društveni prostor koji ne samo da obezbeđuje optimalnu rutu planiranja i smanjenja emisije ugljen-dioksida, već i promoviše grupne aktivnosti za korisnike koji žele da se odmaknu od uni-modularnog i anonimnog putovanja, i tim putem postepeno smanji potrebu za privatnim vlasništvom automobila. Arhitektonski biro Höweler + Yoon opisuje ovaj fenomen kao promenu američkog sna od „slobode i vlasništva“ ka „slobodi od vlasništva“.

Pored železničkog i putnog jezgra, „Boswash“ koncept takođe upućuje na potrebu za „Super-čvorištem“ (Superhub). Procenjeno je da se u proseku obavi 611 kratkih letova u regionu dnevno. kako bi efikasno smanjio vazdušni saobraćaj i dimenzionisao postojeću infrastrukturu da bi zadovoljila velike avione i teretne brodove, „Shareway“ će povezivati visokobrzinsku transportnu mrežu sa ovim „Super-čvorištem“, koje je ujedno i aerodrom i luka odgovarajuće veličine.

Ekonomske nedoslednosti zabeležene unutar „Boswash“ regiona su takođe uzete u obzir. Fokusirajući se na Baltimor, projekat predlaže obnovu deindustrijalizovanih zona u društvene centre za proizvodnju hrane, sa kružnim poljima koja se nalaze blizu „Shareway“-a kako bi se omogućio brz prevoz proizvoda. Prigradski domovi su takođe ažurirani na principima zajednice kroz predloženu šemu koja pruža tajmšer rezidencije duž infrastrukturne mreže.

Pored toga, „Parahouse“ (fotografija iznad) će biti postavljen u okviru priogradske oblasti kako bi obezbedilo zajedničku kuću projektovanu da omogući putnicima da razgledaju i spoje se sa predgrađem. Projekat ima za cilj da učini da se sve različite zajednice unutar „Boswash“-a osećaju kao susedi, i to kroz model koji pomera ideal iz „vlasništva“ na „člantsvo“, slično sistemu deljenja automobila.

Na kraju, i možda ono što je najviše ambiciozno, predlog nastoji da povrati površinu puteva i rasterećenje u većim gradovima kroz korišćenje „Tri-panel“ sistema. Gradovi poput Njujorka bi zamenili svoje puteve sa promenljivom pametnom površinom, koja bi bila nalik rotirajućim bilbordima, rotirajući se i menjajući se u cilju održavanja višestrukih koristi.

Tri panela koja su zamišljena su kolovoz, travnjaci i solarni paneli, koji imaju za cilj da stvore promenljivi gradski pejzaž koji je samoregulišući. Ispod ovoga bi bilo proširenje onoga što vidimo danas: slojevi gradskih komunalnih usluga, kao što su cevi za vodu, kanalizaciju, elektromrežu, metro i slično.

„„Shareway“ je platforma mobilnosti i operativni sistem koji restruktuira odnose između imovine i pristupa, omogućavajući korisnicima da se kreću duž efikasnih mobilnih mreža, oslobađajući sebe vlasništva nad automobilima i kućama“, stoji u objašnjenju biroa Höweler + Yoon.

„Kroz kombinaciju fizičke infrastrukture (hardvera) i inteligentne mreže (softvera), „Shareway“ čini putovanja bez napora i rekonfiguriše strukturu gradova i predgrađa. Blizina je funkcija vremena i lokacije. Geografija se pregovara prema brzini. Udaljenost je izmeštena pristupom. Pogodnost se dorađuje kroz nove oblike prevoza.“

Arhitektonski biro Höweler+Yoon Architecture je bio jedan od pet arhitektonskih biroa koji su dobili priznanje kompanije Audi za viziju buduće gradske mobilnosti. Druge firme koje su učestvovale su Superpoll (Istanbul), CRIT (Mumbaji), Node Architecture & Urbanism (Delta Biserne reke) i Urban-Think Tank (Sao Paulo).

Video snimci ispod, čiji su autori arhitekte iz biroa Höweler+Yoon Architecture detaljnije opisuju projekat i njihovu viziju „Boswash“-a (napomena: video snimci su na engleskom jeziku).

 

Komentari: 0

Vezane kategorije


TEKSTOVI /iz kategorije/


ISTAKNUTE FIRME /iz kategorije/


Anketa

Kojom vrstom toplotne izolacije je izolovan vaš stan/kuća?
DARKO 15.04.2024.
Nadam se da će ulazak u tunel biti kroz par...
Nemanja 31.03.2024.
A coskovi kako se zidaju?
Miodrag 30.03.2024.
Kuću sam počeo da gradim na porodicnom iman...
Milan 30.03.2024.
Kad završe Ameri ovaj hotel nebi bilo loše ...
Dr 20.03.2024.
Najveća prednost betonskog crepa u odnosu n...

;